Adfærd

8. september 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Adfærd

Hej Helen

Jeg har en søn på snart 5 mdr. og har lidt spørgsmål omkring adfærd.
Hvorfor jeg er nysgerrig på dit svar, er for at vide om vi er helt galt eller korrekt på den.

Nohr, som min søn hedder, ændrer adfærd når vi er ude. Uagtet om det er familie eller eks. rytmik som vi går til.
Herhjemme er hans adfærd meget livlig, og når vi er ude er han meget stille og observerende. Han vil gerne sidde hos folk, men primært kigger han bare "ud i luften" og har lidt kontakt med den han sidder ved.

Han kan herhjemme pludre, grine, også være stille og observerende, men når vi er ude er det kun undertegnet og far der kan "hive" et lille smil hjem.
Det betyder at vi tit bliver møde med kommetarer omkring hvor stille han er, ser trist ud, at familien ikke ser ham nok ( de ser ham vel hver anden uge) osv - og det får os jo til at reflektere.
Har vi gæster herhjemme er han lidt mere sig selv, men stadig ikke helt.

Det vi tænker over er selvfølgelig om han er trist eller noget som vi overser. Men mest af alt ...

Annonce

... føler vi bare at vi har en observerende dreng, men vil gerne have dit besyv om det er et tegn på mistrivsel eller noget vi overser? eks. om vi skal tage mere ud?

Herhjemme har han nogle perioder hvor han virker lidt fraværende, men hvad jeg ser og føler, er det oftest i et tigerspring, men er det ligeledes normalt at de nogle gange søger lidt ind i sig selv?

En anden ting:
Herhjemme når jeg sidder med ham,og han ser sin far bliver han så glad og hopper og danser. Når det er omvendt modtager jeg lidt smil og blink, men slet ikke samme enthusiasme - er det fordi jeg er mere sammen med ham eller?

Jeg er på barsel og elsker det, men ja det virker tit til at han er mere " glad" for at se sin far end jeg. Har også taget mig selv i at tænke at jeg har været hele hans verden til nu, og måske er det mit savn til ham og hans frigørelse fra mig fase, der afspejles i min observation?

Jeg elsker min søn så højt, og hver dag er en magisk rejse. Jeg håber du kan hjælpe med dit besyv på mine reflektioner.

På forhånd tak

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder