Søskende - 22 mdr.

3. august 2016

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Søskende - 22 mdr.

Hej Helen!

Jeg skriver til dig idet vi om et par dage bliver forældre til en dejlig lillebror. Tankerne går meget til hvordan vi kan gøre det bedst overfor storesøster som er 22 måneder.

Vi har både talt med familien om at de gerne må møde hende ved døren og spørge om hun er blevet storesøster og om hun vil vise lillebror, og at de gerne må tage en lille ting med til hende.

Vi har været ude for at købe en lille gave sammen med hende, som hun kan give ham, og har selv en gave hun får "fra lillebror" når det sker.

Vi har også gjort os tanker om at hun så meget som mulig kan blive indraget i bleskift, osv... også når jeg skal amme, at hun kan tage en bog med osv...

Hun kan meget godt lide vi er i hendes værelse, selvom jeg ikke altid skal være en del af hendes leg, kan hun godt lide at vi er i hendes værelse. Det er ikke det samme på sofaen, selvom vi tager legetøj eller bøger med ind... det kan give en udfordring mht amning...

Igår viste jeg min mor babys nye seng, og da mormor spurgte hvor babys seng var blev hun ked af det (græd ikke oprigtigt, men gjorde som om hun blev ked og ville ikke være i vores soveværelse) selvom hun ofte er derinde sammen med os. Det blev for meget for hende..

Hun er desværre i disse dage blev syg med luftvejsinfektion så hun er blevet hjemme idag og sovet sammen med os de 2 sidste nætter (idet vi skulle kontrollere vejrtrækning, som vi var bekymret for) det gør det bare hellere ikke nemmere, at snart kommer der en ny...

Når hun ...

Annonce

... bliver afleveret i vuggestuen bliver hun ked af det (sådan har det ikke altid været) hun spørger meget efter mor og far og taler om baby... så hun ved godt det snart sker. Når jeg henter hende krammer hun mig meget meget og vil slet ikke give slip, i mange minutter.

Jeg var også i biografen hvor jeg så kom hjem og hun vågnede 3 gange hvor hun spurgte efter mor, og da jeg kom hjem krammede hun mig også i lang tid... jeg puttede hende i sin egen seng, og så sov hun natten lang... men så var hun rolig omkring vi begge var hjemme.

Jeg er sikker på det er meget normalt det hele, men det fylder ekstremt meget, mere når hun er så opmærksom og at vi kan mærke det går hende på.

Sutten er næsten hellere ikke til at tage af hele dagen, det prøvede vi på ellers om dagen. Og ved ikke om det har noget med det at gøre men normalt siger hun mange ord men nu er det en masse hurtig lyde, sætninger, hvor det ikke giver mening... ved ikke om det er en del i hendes leg eller en del af dette proces med at der kommer en ny.

Vi har talt at når han kommer, hvis det er om dagen, vil mormor kører hende til hospitalet så hun kan se at lillebror er kommet. Og ellers så beholde hende hjemme så hun ikke føler vi har fået en ny baby og hun ikke er mere sammen med os. Der er en masse tanker, men er stadig meget nervøs over reaktionen, selvom vi ved at det er en kæmpe gave at få en lillebror så vil vi gerne sikre os at gøre det rigtige, eller gør et forsøg i hvert fald...

Glæder mig til at høre dine tanker.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder