Brev:
Rasende baby
20. maj 2016
Alder:
11 mdr.
Rasende baby
Hej Helen
Min dreng er nu 10,5 mdr., og er kommet rigtig godt i gang med sin dagpleje. Han kravler, rejser sig op af ting, spiser alt og er generelt en rigtig glad dreng.
På det sidste er han begyndt at vise mere og mere at han er en selvstændig lille person, og det kan både være dejligt og temmelig udfordrende. Hvis vi tager noget fra ham eller fjerner ham fra en uhensigtsmæssig situation, så bryder hele hans verden sammen, og han skriger og hyler med tårene sprøjtende ud af øjnene... Ligeledes bliver han sur og ked af det når han skal skiftes, have rent tøj på, have tørret hænder og ansigt efter måltider og når jeg sætter ham i autostolen. Han stritter vildt i mod og bliver rigtig arrig.
Jeg ved, at det er en naturlig del af hans udvikling, men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal tackle det. Jeg kan jo ikke bare give efter og give ham det han gerne vil have/gøre det han gerne vil hele tiden. Han skal jo have tørret fingre, skiftet ble, sættes i autostolen mv.
Et eksempel er, at han ELSKER vores opvaskermaskine. Det er den mest guddommelige ting han kan komme i tanker om, og så snart han hører den blive åbnet kravler han så stærkt han kan i mod maskinen. Han følger levende med i mens den bliver fyldt eller tømt, og når jeg så lukker maskinen bryder han helt sammen, kaster sig ned på maven og græder hjerteskærende. Det kan også være hvis han har fået øje på en fjernbetjening eller en kniv eller noget andet ikke så babyvenligt, som han gerne vil have fat i, men jeg så flytter det væk, så han ikke kan tage det. Eller hvis han er i færd med at tømme en hylde i reolen og jeg fjerner ham.
Når jeg skifter ham forsøger jeg at inddrage ham ved at fortælle hvad vi gør, anerkende at han ikke vil ligge ned hvis det er det. Men oftest er problemet at han vil stikke af. Jeg har prøvet at skifte ham på gulvet (fordi så faldt han da i det mindste ikke udover kanten), men han vil kravle væk hele tiden. Jeg forsøger at aflede med nye spændende ting, tale beroligende til ham og fortælle hvad det er vi laver, lave sjove lyde og ansigter, vise ham spejlet med ham selv i osv. Men ofte flejner han helt ud og græder indtil vi er færdige. Nogle gange er jeg simpelthen nødt til at holde ham fast, fordi det ellers aldrig bliver til noget. Det slider i høj grad på humøret og på min tålmodighed:-/
Hvad kan jeg gøre? Vi skifter ikke flere bleer end højst nødvendigt, og jeg minimerer vask hvis det bare er en tisseble osv.
Når jeg sætter ham i autostolen kan han også blive rigtig gal og han kaster sig bagover og forsøger at undslippe....
Har du nogle gode råd til hvordan jeg håndterer vores lille selvstændige gut?