Rasende baby

20. maj 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Rasende baby

Hej Helen

Min dreng er nu 10,5 mdr., og er kommet rigtig godt i gang med sin dagpleje. Han kravler, rejser sig op af ting, spiser alt og er generelt en rigtig glad dreng.

På det sidste er han begyndt at vise mere og mere at han er en selvstændig lille person, og det kan både være dejligt og temmelig udfordrende. Hvis vi tager noget fra ham eller fjerner ham fra en uhensigtsmæssig situation, så bryder hele hans verden sammen, og han skriger og hyler med tårene sprøjtende ud af øjnene... Ligeledes bliver han sur og ked af det når han skal skiftes, have rent tøj på, have tørret hænder og ansigt efter måltider og når jeg sætter ham i autostolen. Han stritter vildt i mod og bliver rigtig arrig.

Jeg ved, at det er en naturlig del af hans udvikling, men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal tackle det. Jeg kan jo ikke bare give efter og give ham det han gerne vil have/gøre det han gerne vil hele tiden. Han skal jo have tørret fingre, skiftet ble, sættes i autostolen mv.

Et eksempel er, at han ELSKER vores opvaskermaskine. Det er den mest guddommelige ting han kan komme i tanker om, og så snart han hører den blive åbnet kravler han så stærkt han kan i mod maskinen. Han følger levende med i mens den bliver fyldt eller tømt, og når jeg så lukker maskinen bryder han helt sammen, kaster sig ned på maven ...

Annonce

... og græder hjerteskærende. Det kan også være hvis han har fået øje på en fjernbetjening eller en kniv eller noget andet ikke så babyvenligt, som han gerne vil have fat i, men jeg så flytter det væk, så han ikke kan tage det. Eller hvis han er i færd med at tømme en hylde i reolen og jeg fjerner ham.

Når jeg skifter ham forsøger jeg at inddrage ham ved at fortælle hvad vi gør, anerkende at han ikke vil ligge ned hvis det er det. Men oftest er problemet at han vil stikke af. Jeg har prøvet at skifte ham på gulvet (fordi så faldt han da i det mindste ikke udover kanten), men han vil kravle væk hele tiden. Jeg forsøger at aflede med nye spændende ting, tale beroligende til ham og fortælle hvad det er vi laver, lave sjove lyde og ansigter, vise ham spejlet med ham selv i osv. Men ofte flejner han helt ud og græder indtil vi er færdige. Nogle gange er jeg simpelthen nødt til at holde ham fast, fordi det ellers aldrig bliver til noget. Det slider i høj grad på humøret og på min tålmodighed:-/

Hvad kan jeg gøre? Vi skifter ikke flere bleer end højst nødvendigt, og jeg minimerer vask hvis det bare er en tisseble osv.

Når jeg sætter ham i autostolen kan han også blive rigtig gal og han kaster sig bagover og forsøger at undslippe....

Har du nogle gode råd til hvordan jeg håndterer vores lille selvstændige gut?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år