Hovedet mod muren

28. april 2016

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Hovedet mod muren

Kære Helen.

Vores søn Elliot er 13 mdr. gammel nu og han er for noget tid siden begyndt at banke hovedet ind i væggen, i gulvet, i skabene i… ja hvor som helst. I starten var det sådan afprøvende og en gang eller to i løbet af en dag, men nu gør han det hårdt og indtil han græder.

Elliot startede dagpleje, da han var 8 mdr. men blev taget væk derfra da han var 11 mdr. fordi vi fandt ud af, at de lod ham sidde at græde, når han var træt i stedet for at putte ham. De havde deres faste puttetider, som de ikke ville afvige fra og de var ikke lykkedes med at få ham kørt ind – dette blev vi klar over ved et tilfælde og opsagde pladsen øjeblikkeligt. Han var hjemme hos mor i en periode inden der blev plads et andet sted. Hos den nye dagplejer faldt han hurtigt godt til, men allerede efter halvanden uge blev hun langtidssygemeldt og Elliot måtte igen hjem til mor.

Da dét med at banke hovedet ind i alting eskalerede var situationen sådan, at Elliot skulle starte i sin 3. dagpleje. Dette gjorde at mor og far var nervøse og måske særligt mor meget frustreret og bekymret på Elliots vegne. – hvordan skulle det gå? Ville det påvirke hans evne til at knytte relationer osv? Muligvis har mors frustrationer påvirket Elliot?! Dagen før opstart blev en hård dag hjemme. Mor var sygemeldt (nu på barsel 5 uger fra termin med lillebror) med fuld bækkenlæsning og efter at have haft en efterhånden tung dreng hjemme med de løft, buk og skridt med vægt som det indebærer, var mor fysisk hurtigt blevet værre og dette kan muligvis også have været en påvirkning – vi ved jo ikke hvor meget den lille fornemmer af den stemning som vi skaber, men vi har indtryk af, at han har alle antenner ude.

Nå men dagen før opstart begyndte Elliot at banke hovedet ind i alting og hele tiden. Mor kunne ikke hver gang nå hen til ham og stoppe ham så derfor fik han givet sig selv nogle klø i løbet af dagen. Han græd og pylrede og når mor tog ham op for at trøste ham med pust, nussen og trøstende ord, så skubbede han sig væk og ville ikke være oppe. Når han så blev sat ned, så bankede han hovedet ind i, hvad der nu var i nærheden og så begyndte det forfra – hver gang skubbede han mor væk. Dette stod på i det meste af en uge og derefter stoppede det nærmest ligeså hurtigt som det startede. I dagplejen faldt han igen hurtigt til og han er så glad for at være dernede. Indenfor den sidste uges tid (der har været godt halvanden uges pause) er han igen begyndt på at banke sit lille hoved ind i alt. Denne adfærd ser hun slet ...

Annonce

... ikke i dagplejen men når han kommer hjem om eftermiddagen, gør han det hele tiden. Det virker som om han gør det, når der ikke lige sker noget. Hvis vi sætter ham på gulvet og henter et glas vand – hovedet ned i gulvet bank-bank-bank og så av og gråd. Det er ikke nødvendigvis fordi han er sur eller ked af det, men også når der ikke sker noget. Nu vil han gerne trøstes og skubber ingen væk. Han kaster sig også bagover og i gulvet eller banker hovedet ind i skulderen på os, når vi holder ham.

Vi har aftalt at det første vi gør, når vi kommer ind af døren det er, at være på værelset med ham, så vi alle lige kan være sammen og falde ned ovenpå en lang dag. Det kræver lidt planlægning med mad osv. men heldigvis går jeg jo hjemme nu, så det er til at løse, så vi har tiden til det. Det synes dog ikke at hjælpe. Selvom vi sidder to voksne sammen med ham på gulvet så kigger han rundt – intet spændende og bank-bank-bank – om det er fordi det ikke er spændende ved vi selvfølgelig ikke, men det virker lidt som sådan en kedsomhedsaktivitet. Vi gør alt muligt for at distrahere ham: synger, klapper kage osv. men når først han er gået i banke-mode så er vi nødt til at gå hen og fjerne ham fysisk.

Det er rigtigt frustrerende fordi vi kan se, hvor glad han er i dagplejen. Hun er sød til at sende et billede eller to i løbet af dagen og han hygger sig. Den fornemmelse har vi også når vi er dernede sammen med ham – han er tryg ved hende og vil gerne over til hende når han bliver afleveret. Herhjemme skulle han jo også gerne være tryg og have lyst til at være, så hvorfor denne adfærd? Vildt glad dernede og herhjemme har vi skrig og skrål. I går stod det på fra vi kom hjem til han blev lagt i seng kl. 20.30 og i dag blev det bedre her til aften og den sidste halvanden time har været ren hygge med en glad dreng. Vi ved ikke, hvad der er årsag til at det gik sådan i går og anderledes i dag.

Vi aner ikke, hvad vi skal gøre og bliver bekymret fordi at det jo trods alt er nogle voldsomme slag han giver sig selv. Dagplejen snakkede om, at det måske kunne være frustrationer over at han gerne ville gå men stadig ikke helt tør slippe. Han holder balancen så fint og har stået og gået langs ting siden han var 7 måneder – men det bliver stadig kun til et par skridt på korte afstande – vi ved ikke om hun har ret og hun sagde det også kun som et bud – men vi er en smule desperate – hvor er vores ellers så glade lille humørbombe blevet af? Og hvorfor vil han gøre sig selv ondt på den måde?

Hilsen mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor