Brev:
En svær tid!
8. april 2016
Alder:
21 mdr.
En svær tid!
Kære Helen.
Tak for en masse gode svar på din side, samt en rigtig god bog om søvn... Nu er det så blevet min tur til at håbe på fantastisk hjælp.
Lille Malthe på snart 22 mdr, 94 cm og 16 kg (ja han er en stor dreng), er ved at tage livet af os. Vi elsker ham over alt på jorden og vil gøre alt for ham, men vi er snart løbet tør for energi.
Malthe er en meget bestemt ung mand, med mange kræfter, og det kan virkeligt gøre dagene til en udfordring. Han virker til at have en uendelig mængde af frustration i hans lille krop, og det kommer ud på en ofte temmeligt voldsom måde. Han slår og sparker meget og bliver helt hysterisk når ikke tingene går som han vil have det. Og når vi kommer til sove tid så er det slet ikke rart. Han vil egentligt gerne ind i seng, altså vores seng, hvor vi alle 3, eller minimum os 2, skal putte. Men det tager mellem 1-21/2 time før han sover(suk). Det betyder også at der ikke er meget voksentid, og ofte ender det med en masse Malthe lig dig ned, lig så stille, shhhh shhh shhh, ligge ham ned, hente ham tilbage når han pludseligt synes han vil kravle ud, og tit slår, sparker, og napper han.
En typisk dag ser sådan ud:
Vi står op mellem 6-6,15, får tøj på mens han ser lidt tv og får et glas saft (i en tudekop), i dagpleje omkring 6.40 hvor han spiser morgenmad, leger med de andre børn, går ture osv. omkring kl.12 puttes han i barnevognen, og sover oftest 21/2-3 timer, står op og får eftermiddagsmad. Han hentes mellem 15.30-16, så tager vi hjem og hvis vejret er til det leger vi lidt ude. Så kommer vi ind og han får lidt saft og tv'et køre mens han leger eller vi hygger lidt, ofte står han lænet op af sofaen i hans egen verden og ser tv (jeg kalder det at han har Malthe tid). Så ved 17-17.15 tiden spiser vi aftensmad, hvor han spiser mere eller mindre afhængigt af hvad vi får, og får enten vand, mælk eller saft, men ofte kaster han bare mad ned i glasset. Omkring kl.18 kommer han i bad, og sidder tit der i 1/2 time, så kommer han ind og hygger på sofaen, får lidt saft, derefter ble og nattøj på.
Så prøver vi at børste tænder (han bliver hysterisk når vi holder ham fast for at gøre det, så det går ikke altid til held), så bliver han smurt i ansigtet grundet noget udslet af en art. Ved 19-19.30 tiden tager han mig i hånden, så tager vi en kop med vand med ind i sengen (vores seng), og så går vi ind og ser Postmand Per på min tlf. Ofte 3 afsnit ( ca 45min), hvorefter jeg slukker telefonen og siger at nu skal vi sove, har også sagt det mens vi har set Per. Og så starter det, kravlet frem og tilbage, op og sidde ned og ligge, slåen, sparken, øffen og møffen, hvinen, pludren, snakken, og hele tiden en hånd nede på mit bryst, hvor han så samtidig niver, napper og hiver og klemmer mit bryst/vorte.
Hvis jeg er heldig er det hele overstået på 1 time, men ofte sover han først 21.30 og bruger så hele natten på at lege helikopter, hvor han ligger på tværs, med hovedet nedad, kravler ind i væggen, kravler rundt på os, ofte små græder han i løbet af natten, vågner og skal have lidt vand, en sut et kram, og allerhelst skal han ligge i ske med mig.
Jeg falder ofte i søvn med ham, men vågner jo så tit midt nat og kan ikke sove mere, og jeg sover meget afbrudt, det sammen gør hans far. Vi er trætte, brugte og lunten bliver for hurtigt kort, og vi savner SÅ meget voksen tid/ alene tid.
Vi har en smuk, dejlig, glad dreng... Som bare virkeligt virker til at have det svært, og vi vil bare gerne finde vores glade dreng frem. Bliver også, som hans mor, ked af altid at høre på at nu har han slået/skubbet til den og den, eller få afvise at han da godt nok er hysterisk, så dem omkring os er glade for det ikke er deres søn. DET gør ondt, for han er i sandhed i en skøn lille dreng, som trods hans str er en lille dreng, med et dejligt smil og grin, og er faktisk virkelig kærlig.
Det skal siges at det ikke altid har været nemt at være Malthe, han voksede meget hurtigt som lille, tog 6 kg på de første 3 mdr, vejede 10 kg/3 mdr og 13 ved 6 mdr, han har altid haft svært ved at sove, og er blevet ammet i søvn til han var 10 mdr, hvor vi fandt ud af at han var Ørebro, og fik dræn i begge øre, græd meget fra han var 6 uger-10 mdr hver gang han blev lagt ned, og sov sjældent mere end 45 min af gangen.
Hvad skal vi gøre for at få ro på ham og få vores søvn, samt lille hyggelige kernefamilie tilbage???
Med venlig hilsen
Helle en træt mor