En svær tid!

8. april 2016

Kategori:
Alder:
21 mdr.

En svær tid!

Kære Helen.

Tak for en masse gode svar på din side, samt en rigtig god bog om søvn... Nu er det så blevet min tur til at håbe på fantastisk hjælp.

Lille Malthe på snart 22 mdr, 94 cm og 16 kg (ja han er en stor dreng), er ved at tage livet af os. Vi elsker ham over alt på jorden og vil gøre alt for ham, men vi er snart løbet tør for energi.

Malthe er en meget bestemt ung mand, med mange kræfter, og det kan virkeligt gøre dagene til en udfordring. Han virker til at have en uendelig mængde af frustration i hans lille krop, og det kommer ud på en ofte temmeligt voldsom måde. Han slår og sparker meget og bliver helt hysterisk når ikke tingene går som han vil have det. Og når vi kommer til sove tid så er det slet ikke rart. Han vil egentligt gerne ind i seng, altså vores seng, hvor vi alle 3, eller minimum os 2, skal putte. Men det tager mellem 1-21/2 time før han sover(suk). Det betyder også at der ikke er meget voksentid, og ofte ender det med en masse Malthe lig dig ned, lig så stille, shhhh shhh shhh, ligge ham ned, hente ham tilbage når han pludseligt synes han vil kravle ud, og tit slår, sparker, og napper han.

En typisk dag ser sådan ud:

Vi står op mellem 6-6,15, får tøj på mens han ser lidt tv og får et glas saft (i en tudekop), i dagpleje omkring 6.40 hvor han spiser morgenmad, leger med de andre børn, går ture osv. omkring kl.12 puttes han i barnevognen, og sover oftest 21/2-3 timer, står op og får eftermiddagsmad. Han hentes mellem 15.30-16, så tager vi hjem og hvis vejret er til det leger vi lidt ude. Så kommer vi ind og han får lidt saft og tv'et køre mens han leger eller vi hygger lidt, ofte står han lænet op af sofaen i hans egen verden og ser tv (jeg kalder det at han har Malthe tid). Så ved 17-17.15 tiden spiser vi aftensmad, hvor han spiser mere eller mindre afhængigt af hvad vi får, og får enten vand, mælk eller saft, men ofte kaster han bare mad ned i glasset. Omkring kl.18 kommer han i bad, og sidder tit der i 1/2 time, så kommer han ind og hygger på sofaen, får lidt saft, derefter ble og nattøj på.

Så prøver vi at børste tænder (han bliver hysterisk når vi holder ham fast for at gøre det, så det går ikke altid til held), så bliver han smurt ...

Annonce

... i ansigtet grundet noget udslet af en art. Ved 19-19.30 tiden tager han mig i hånden, så tager vi en kop med vand med ind i sengen (vores seng), og så går vi ind og ser Postmand Per på min tlf. Ofte 3 afsnit ( ca 45min), hvorefter jeg slukker telefonen og siger at nu skal vi sove, har også sagt det mens vi har set Per. Og så starter det, kravlet frem og tilbage, op og sidde ned og ligge, slåen, sparken, øffen og møffen, hvinen, pludren, snakken, og hele tiden en hånd nede på mit bryst, hvor han så samtidig niver, napper og hiver og klemmer mit bryst/vorte.

Hvis jeg er heldig er det hele overstået på 1 time, men ofte sover han først 21.30 og bruger så hele natten på at lege helikopter, hvor han ligger på tværs, med hovedet nedad, kravler ind i væggen, kravler rundt på os, ofte små græder han i løbet af natten, vågner og skal have lidt vand, en sut et kram, og allerhelst skal han ligge i ske med mig.
Jeg falder ofte i søvn med ham, men vågner jo så tit midt nat og kan ikke sove mere, og jeg sover meget afbrudt, det sammen gør hans far. Vi er trætte, brugte og lunten bliver for hurtigt kort, og vi savner SÅ meget voksen tid/ alene tid.

Vi har en smuk, dejlig, glad dreng... Som bare virkeligt virker til at have det svært, og vi vil bare gerne finde vores glade dreng frem. Bliver også, som hans mor, ked af altid at høre på at nu har han slået/skubbet til den og den, eller få afvise at han da godt nok er hysterisk, så dem omkring os er glade for det ikke er deres søn. DET gør ondt, for han er i sandhed i en skøn lille dreng, som trods hans str er en lille dreng, med et dejligt smil og grin, og er faktisk virkelig kærlig.

Det skal siges at det ikke altid har været nemt at være Malthe, han voksede meget hurtigt som lille, tog 6 kg på de første 3 mdr, vejede 10 kg/3 mdr og 13 ved 6 mdr, han har altid haft svært ved at sove, og er blevet ammet i søvn til han var 10 mdr, hvor vi fandt ud af at han var Ørebro, og fik dræn i begge øre, græd meget fra han var 6 uger-10 mdr hver gang han blev lagt ned, og sov sjældent mere end 45 min af gangen.

Hvad skal vi gøre for at få ro på ham og få vores søvn, samt lille hyggelige kernefamilie tilbage???

Med venlig hilsen
Helle en træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!