Mit barn vil ikke lege med andre børn

14. januar 2016

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Mit barn vil ikke lege med andre børn

Hej Helen

Mit barn går i vuggestue og har gjort det siden hun var 13 mdr.
Da jeg var på barsel, var vi med i 2 mødre grupper.

Mit barn har altid være lidt langsommer til at lærer de fysiske ting, såsom at kravle og gå. Hun begyndte at gå da hun var ca. 12 mdr. men kun hvis hun kunne holde os i hænderne. Senere udviklede det sig til en finger. Imellem jul og nytår begyndte hun så at gå lidt selv. Men hun tager ikke selv initiativ til at gå. Hun vil heller gå rundt på hendes knæ.

Vi forsøger at stimulere hende ved at vi sidder over for hinanden med 2-3 meter mellemrum så hun kan gå imellem os. Nogle gange synes hun det er sjovt, men der er også flere gange hvor hun slet ikke gider.

Mit barn har aldrig haft den store lyst til at lege med andre børn. Da vi var i mødre grupper holdte hun mest for sig selv. Hvis de andre børn kom for tæt på så begyndte hun at græde eller kravlede over til mig.

I vuggestuen har hun været den eneste der ikke kunne gå selv i nogle måneder. Pædagogerne har selvfølgelig ikke resurser til at gå rundt med hende, så hun får nok ikke den store stimulans til at gå derover. Hun har holdt sig meget for sig selv over i vuggestuen, hun havde dog en god periode lige inden jul, hvor hun gerne vil med ud på gangen og kigge og se på de andre børn løbe frem og tilbage, ellers ville hun bare være inde på stuen.

Derhjemme er hun som regel god til at lege selv. Hun elsker at lege med hendes køkken, alle hendes spil, stable klodser, tegne, kigge i bøger og danse til musik. Jeg synes hun virker til at være meget god med til det ...

Annonce

... intellektuelle, for hun elsker billedlotteri, hvor hun hurtig kan ligge brikkerne de rigtig steder. Hun skal kun se mig gøre ting 1 gang, så efterligner hun det med det samme.

Hun snakker rigtig meget, og hun virker til at være et glad barn herhjemme.

Men grunden til mit spørgsmål er:

I dag da jeg skulle aflevere mit barn i vuggestuen, så spørger pædagogen om hun er aktiv derhjemme. For i vuggestuen holder hun sig til et hjørne hvor de har en stor madras liggende. Her opholder hun sig hele tiden. Hun bruger meget tid på at kigge på et stort billede der hænger der, hvor der er billeder af børn der har gået i vuggestuen. Her sidder hun tit og snakker til billedet. Ellers kan hun godt lide at kravle op og ned af sofaen der står i samme hjørne, og så danser hun når de sætter musik på.

Når der kommer andre børn over for at lege med hende eller for at give hende et stykke lege tøj, så ryster hun på hovedet og siger nej. Hun er ikke interesseret i at lege med. Hun kigger blot på de andre der leger. Og så vil hun meget gerne sidde sammen med de voksne.

Så pædagogen vil sikre sig at hun leger derhjemme. Hun mener at det muligvis skyldes at hun lige skal falde til igen efter 1,5 uges juleferie. Men jeg tænker at hun jo altid har været tilbageholdende overfor andre børn, på nær hendes kusine på 7 år som hun legede meget med på en ferie i oktober, men her i julen ville hun ikke være sammen med hende.

Så mit spørgsmål er, hvad kan jeg gøre for at mit barn vil lege noget mere med andre, og ikke at være så voksen/morsyg?

Jeg ser meget frem til din hjælp :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.