Brev:
Mit barn vil ikke lege med andre børn
14. januar 2016
Alder:
18 mdr.
Mit barn vil ikke lege med andre børn
Hej Helen
Mit barn går i vuggestue og har gjort det siden hun var 13 mdr.
Da jeg var på barsel, var vi med i 2 mødre grupper.
Mit barn har altid være lidt langsommer til at lærer de fysiske ting, såsom at kravle og gå. Hun begyndte at gå da hun var ca. 12 mdr. men kun hvis hun kunne holde os i hænderne. Senere udviklede det sig til en finger. Imellem jul og nytår begyndte hun så at gå lidt selv. Men hun tager ikke selv initiativ til at gå. Hun vil heller gå rundt på hendes knæ.
Vi forsøger at stimulere hende ved at vi sidder over for hinanden med 2-3 meter mellemrum så hun kan gå imellem os. Nogle gange synes hun det er sjovt, men der er også flere gange hvor hun slet ikke gider.
Mit barn har aldrig haft den store lyst til at lege med andre børn. Da vi var i mødre grupper holdte hun mest for sig selv. Hvis de andre børn kom for tæt på så begyndte hun at græde eller kravlede over til mig.
I vuggestuen har hun været den eneste der ikke kunne gå selv i nogle måneder. Pædagogerne har selvfølgelig ikke resurser til at gå rundt med hende, så hun får nok ikke den store stimulans til at gå derover. Hun har holdt sig meget for sig selv over i vuggestuen, hun havde dog en god periode lige inden jul, hvor hun gerne vil med ud på gangen og kigge og se på de andre børn løbe frem og tilbage, ellers ville hun bare være inde på stuen.
Derhjemme er hun som regel god til at lege selv. Hun elsker at lege med hendes køkken, alle hendes spil, stable klodser, tegne, kigge i bøger og danse til musik. Jeg synes hun virker til at være meget god med til det intellektuelle, for hun elsker billedlotteri, hvor hun hurtig kan ligge brikkerne de rigtig steder. Hun skal kun se mig gøre ting 1 gang, så efterligner hun det med det samme.
Hun snakker rigtig meget, og hun virker til at være et glad barn herhjemme.
Men grunden til mit spørgsmål er:
I dag da jeg skulle aflevere mit barn i vuggestuen, så spørger pædagogen om hun er aktiv derhjemme. For i vuggestuen holder hun sig til et hjørne hvor de har en stor madras liggende. Her opholder hun sig hele tiden. Hun bruger meget tid på at kigge på et stort billede der hænger der, hvor der er billeder af børn der har gået i vuggestuen. Her sidder hun tit og snakker til billedet. Ellers kan hun godt lide at kravle op og ned af sofaen der står i samme hjørne, og så danser hun når de sætter musik på.
Når der kommer andre børn over for at lege med hende eller for at give hende et stykke lege tøj, så ryster hun på hovedet og siger nej. Hun er ikke interesseret i at lege med. Hun kigger blot på de andre der leger. Og så vil hun meget gerne sidde sammen med de voksne.
Så pædagogen vil sikre sig at hun leger derhjemme. Hun mener at det muligvis skyldes at hun lige skal falde til igen efter 1,5 uges juleferie. Men jeg tænker at hun jo altid har været tilbageholdende overfor andre børn, på nær hendes kusine på 7 år som hun legede meget med på en ferie i oktober, men her i julen ville hun ikke være sammen med hende.
Så mit spørgsmål er, hvad kan jeg gøre for at mit barn vil lege noget mere med andre, og ikke at være så voksen/morsyg?
Jeg ser meget frem til din hjælp :)