Brev:
Opdragelse og vil ikke puttes af mor - 13 mdr.
8. december 2015
Alder:
13 mdr.
Opdragelse og vil ikke puttes af mor - 13 mdr.
Kære Helen.
Vores datter er nu 13 måneder og jeg har lige et par spørgsmål.
1. Hun har de sidste par måneder fået rigtig meget temperament. Hvis hun ikke får sin vilje så sætter hun sig ned og græder. Jeg synes det er rigtig svært fordi jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre når det sker, skal jeg tage hende op eller skal hun bare sidde.
Hvis hun fx tager nogen ting hun ikke må og vi siger nej, så gør hun det alligevel. Hun kigger på os og tager så tingenes og når vi siger nej, så griner hun til os. Hvis vi så tager det fra hende så græder/skriger hun. Skal vi fortsætte med at sige nej eller skal man erkende hendes frustration. Min mand er bange for at hun bliver vant til at få sin vilje.
2. Hun er inde i en lidt træls rytme. Hun er begyndt i dagpleje for 1 måned siden, og det går super godt, hun er der hver dag fra 7-12 ca. Men dagplejemoren kan ikke holde hende vågen om formiddagen, så hun sover en lille lur omkring 9-10. Det var vi ellers holdt op med og hun sov kun en lur fra 12-15. Når jeg så henter hende køre vi hjem i klapvogn og leger og hygger. Så er hun træt ved 14 tiden. Hun gnider øjnene, bliver pylret og gider ingenting. Men hun vil simpelthen ikke puttes af mig. Hun skriger og græder og hver gang hun er kørt ud på altanen og jeg lukker døren, så åbner hun øjnene og græder på ny, hun er sådan virkelig ulykkelig. Det tager mig virkelig lang tid og det er det samme om aftenen, så snart jeg går ud af døren vende hun sig - kigger på mig og græder.
Det har altid været så let, at få hende til at sove. Men det virker som om, hun er bange for at overgive sig til søvnen synes jeg. Dagplejemor, far, mormor, farmor og farfar kan putte hende som ingenting, hun sover så snart hun bliver lagt i seng eller puttet i barnevognen. Det er virkelig frusterende for det ender med hun først sover kl. 15 og så tager hun i al fald 2 timer. Det resulterer så i at hun vågner hver morgen ved 5 tiden og er helt frisk. Hun bliver puttet for natten 19.30.
Hilsen Maries(trætte)mor