Opdragelse og vil ikke puttes af mor - 13 mdr.

8. december 2015

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Opdragelse og vil ikke puttes af mor - 13 mdr.

Kære Helen.

Vores datter er nu 13 måneder og jeg har lige et par spørgsmål.

1. Hun har de sidste par måneder fået rigtig meget temperament. Hvis hun ikke får sin vilje så sætter hun sig ned og græder. Jeg synes det er rigtig svært fordi jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre når det sker, skal jeg tage hende op eller skal hun bare sidde.

Hvis hun fx tager nogen ting hun ikke må og vi siger nej, så gør hun det alligevel. Hun kigger på os og tager så tingenes og når vi siger nej, så griner hun til os. Hvis vi så tager det fra hende så græder/skriger hun. Skal vi fortsætte med at sige nej eller skal man erkende hendes frustration. Min mand er bange for at hun bliver vant til at få sin vilje.

2. Hun er inde i en lidt træls rytme. Hun er begyndt i dagpleje for 1 måned siden, og det går super godt, hun er der hver dag fra 7-12 ca. Men dagplejemoren kan ikke holde hende vågen om formiddagen, så hun sover en lille lur omkring 9-10. Det var vi ellers holdt op med og hun sov kun en lur fra ...

Annonce

... 12-15. Når jeg så henter hende køre vi hjem i klapvogn og leger og hygger. Så er hun træt ved 14 tiden. Hun gnider øjnene, bliver pylret og gider ingenting. Men hun vil simpelthen ikke puttes af mig. Hun skriger og græder og hver gang hun er kørt ud på altanen og jeg lukker døren, så åbner hun øjnene og græder på ny, hun er sådan virkelig ulykkelig. Det tager mig virkelig lang tid og det er det samme om aftenen, så snart jeg går ud af døren vende hun sig - kigger på mig og græder.

Det har altid været så let, at få hende til at sove. Men det virker som om, hun er bange for at overgive sig til søvnen synes jeg. Dagplejemor, far, mormor, farmor og farfar kan putte hende som ingenting, hun sover så snart hun bliver lagt i seng eller puttet i barnevognen. Det er virkelig frusterende for det ender med hun først sover kl. 15 og så tager hun i al fald 2 timer. Det resulterer så i at hun vågner hver morgen ved 5 tiden og er helt frisk. Hun bliver puttet for natten 19.30.

Hilsen Maries(trætte)mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor