Brev:
Får ikke særlig meget ro
17. november 2015
Alder:
9 mdr.
Får ikke særlig meget ro
Hej Helen
Datteren er nu 9 måneder og har travlt HELE TIDEN... hun er bare ikke i ro ret meget af dagen.
Hun har kravlet længe og rejser sig op af al ting. Hun kan stå op og lege, mens hun fast med en hånd, eller hvis hun står op af noget hun kan støtte maven mod, så slipper hun gerne med begge hænder. Hun kan sætte sig ned på hug og rejse sig igen, også selvom hun kun holder fast med en hånd. Hvis hun står op af
fx en stol så står hun gerne og svinger med det ene ben eller forsøger at hoppe. Hun går rundt langs kanten af kravlegården, så motorisk er hun virkelig stærk i kroppen.
Hun vågner tit om natten og rejser sig op og kan ikke komme ned igen og græder og når hun skal puttes farer hun stadig rundt i sengen i op mod 30 min (også selvom hun er meget træt) benene kører, armene kører og selv når hun har lukket øjnene fordi hun næsten sover så kører benene stadig (som hun hund der drømmer at
den løber).
Prøver at give hende ro ved fx at læse en bog og det kan hun faktisk godt lide, hun kan høre den samme bog 20 gange i træk, når jeg siger slut så slår hun på bogen, som for at fortælle at jeg skal læse igen. Ellers synes jeg kun hun er i ro når vi går en tur og hun sidder og kigger i barnevognen.
Der er ikke så meget afslappende ved et bad, hun elsker det og farer rundt i sit badekar. Rejser sig op og plasker ned på numsen igen så det sprøjter.
Hun sover ikke specielt godt om natten, men fra ca 19.30 til 00 hvor hun får en flaske og så til ca 5.30 men med mange opvågninger... ikke fordi hun skal have sut (hun bruger sut men er ikke afhængig) for det meste er det noget med at hun enten græder, drømmer eller står op i søvne. Om dagen sover hun bestemt ikke bedre, 3 lure hvoraf den første og sidste er på 30 min og middagsluren typisk er på 1.5 time dog kun hvis jeg hjælper hende ved at tage hende op på armen og lulle hende i søvn igen (det er heldigvis sjældent nødvendigt om natten, kun når hun græder hjerteskærende)
Hun får 3 flasker, 180 ml kl ca 10.30 og kl. 19 og 210 ml kl ca 00.
Hun får havregrød eller havre/hirsegrød kl. ca. 6.15 men hun spiser ikke ret meget af det, ikke engang en halv portion
Hun får 1/2 skive rugbrød med smøreost og lidt frugt kl. ca 9
Frokost ca kl, 13 1 skive rugbrød med smørbart pålæg og lidt frugt (både små stykker og i hånden)
1/4 skive toast og lidt frugt ca kl. 16
Aftensmad 17.30 som vores, børnevenligt ellers laver jeg noget til hende. Spiser rigtig godt her.
Har forsøgt med aftengrød men det gider hun slet ikke.
Kommer i bad inden middagslur og ikke om aftenen, for der er hun for træt.
Har prøvet at give hende flasken i sengen men det giver ikke mere ro og så får hun ikke bøvset.
Kan man være for aktiv? Altså kan det skade hende? Umiddelbart er hun, efter hun blev mobil, rigtig glad men hun er samtidig meget hurtigt træt, ofte allerede kun at have været vågen en times tid...
Med venlig hilsen
Sussi