Brev:
3 årig dreng med grædeture
8. november 2015
Alder:
2 år, 11 mdr.
3 årig dreng med grædeture
Kæreste Helen.
Endnu engang tak for en god brevkasse og rigtig gode bøger som vi bruger meget.
Som du kan se fra vores forrige mail har vi to drenge, en på ni måneder og en på næsten 3 år (født december 2012). Denne mail handler om storebror.
Vores store dreng er en livlig, ret klog, morsom dreng. Han er meget sensitivt og husker alt hvad man har sagt og hvad han har gjort, han kan huske alt hvad han lavede der han var 1,5 år. De siger også på instutionen at han er glad, er rigtig god til tal etc. Han taler fuldt ud. Han har et godt forhold til sine venner, dog er han den mindste i klassen fordi han er født i december, og leger derfor nogle gange mere med sig selv en med de andre.
Han sover ved 20-20.30 tiden, vaagner ved 7-7.30, sover ved 13tiden (1-2 timer). Han springer nogen gange sin middagslur over. (selvom han bliver utrolig svaer hvis han ikke sover til middag efter klokken 16).
Da vi fik en lillebror blev han utroligt påvirket og ked af det. Vi måtte næsten ikke engang holde ham. İsær hvis far, som han er meget facineret af, tog sig af den lille, blev han helt bleg og begyndte at græde voldsomt. Jeg må sige at vi har det meget bedre nu hvor den lille er blevet 9 måneder. Men, jeg synes bare at storebror er saa parat til at græde og være i dårlig humoer.
Han vaagner klokken 7.30 og er glad og energisk. Hvis han ved at han skal i skole saa begynder han at graede ved 8.15 tiden, der han ved at han skal afsted ved 8.40 tiden. Vi proever paa at tale om noget andet, men han graeder bare og siger jeg vil ikke i skole. Han holder op med at graede saa snart han kommer i skole bussen. (Vi er i udlandet) Men det er ikke kun skole, hvis det er i weekenden saa er han igen glad naar han vaagner, spoerger om han skal i skole “vi siger nej i dag er det weekend” og saa er han glad. Mennn, alt hvad vi goer kan komme til at ende i en stor tude-seanse. Det kan vaere maelken der bliver puttet for meget for lidt, alt alt alt. Vi proever paa at komme i parken saa hurtigt saa muligt (at komme ud hjaelper generalt), men det er som om at vi skal have en graede tur ved 10 tiden.
Problemet er at han nogle gange ogsaa slaar lillebror (det skal ikke forstaaes som om han goer det hele tiden) men isaer hvis han kommer hjem fra skole, vil han ikke dele legetoej, og han skubber til lillebror osv. Naar han slaar siger jeg “skat vi slaar ikke herhjemme, jeg slaar ikke dig, eller far, eller din lillebror” du maa heller ikke slaa. Saa siger han “jeg vil slaa” og jeg siger “nej det maa du ikke” og det ender med at han begynder at graede. Det er som om han bevidst goer noget hvor jeg vil blive sur og hvor han graeder. Han bliver ogsaa utroligt utaalmodig med alt.
Jeg maa tilfoeje, at jeg synes han graeder hvis han skal bede om noget bagefter. For eksempel, hvis jeg klaeder mig paa og han vil med begynder han at tude og siger jeg vil med. Saa siger jeg skat du behoever ikke at graede for at bede om noget, du kan bare spoerge foerst, men saa er vi ligesom begyndt at graede. vi siger kun “nej” naar det virkelig er “nej” saa jeg forstaar ikke at han graeder for at faa sin vilje.
Vores attitude er generalt at vaere glaede foraeldre. Vi giver dem hoej kaerlighed. Vi har ikke ladet storebror foele sig mindre elsket efter den lille er kommet, jeg synes faktisk at vi giver mere opmaerksomhed til den store. Summa sum, jeg ved ikke om vi er i “terrible 2&3”perioden og jeg bare skal sige at det er en periode, eller om der er noget vi kan goere. Jeg vil ihvertildfald ikke finde mig i at han slaar lillebror.
Mange mange tak paa forhaand,
Mor D