Begyndt at skubbe og slå

22. oktober 2015

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Begyndt at skubbe og slå

Kære Helen.

For et par dage siden fortalte de mig i min søns vuggestue, at vores ellers så socialt velfungerende søn på 23 måneder pludselig er begyndt at skubbe og slå de andre børn - især dem, der er mindre end ham selv.

Da noget af det jeg ønsker aller mest for min søn er, at han skal fungere godt sammen med andre, blev jeg ked af det. Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre ved det, og det er ikke noget, jeg har set mere end en enkelt gang eller to - og der har jeg gjort, som jeg synes du bekriver i din bog nemlig sagt: " Mor vil ikke have du skubber" og så er jeg faktisk i tvivl, om jeg skal bede ham om, at sige undskyld?

Herhjemme har vi mærket, at han bliver mere vred end ellers - han bliver meget irriteret, hvis vi afbryder, hvad han er i gang med - eller fortæller ham, at han f.eks. ikke må gå på spisebordet. Verbalt er han efter vores mening rigtig god - og ligesom pædagogerne i vuggestuen synes vi, at det går rigtig hurtigt med at lære nye ord og sætninger.

De sidste måneder af vores familieliv har været præget af en del sygdom hos vores ...

Annonce

... nærmeste og " alt for mange begravelser". Lige nu ligger hans Farmor på hospice - alle vores weekender har vi været på besøg på diverse hospitaler, og hans ellers meget nærværende far er meget lidt hjemme, da han naturligvis ønsker en god afsked med sin mor. Jeg synes det er trist, at vores søn skal undvære sin far så meget, og at han så tit ser os kede af det, og ind imellem at vi græder. Det har alligevel føltes rigtigt at have ham med på besøg på hospitalet og nu hospice. Jeg synes, at vi er meget opmærksomme på ham, og også laver mange dejlige ting sammen med ham. Men nu er jeg bange for, om situationen skader vores barn - især nu, hvor pædagogerne giver os denne besked (de siger dog, at vi ikke skal være bekymret, og det nok bare er en periode).

Har du et råd til, hvordan vi støtter ham i denne tid? Tror du hans måde at være på, har med forsømmelse af ham at gøre - og hvordan griber vi hans adfærd an? Vi er inde i en hård periode - men det er ikke sådan, at vi er helt ved siden af os selv - og jeg synes, vi opfører os som "vi plejer" det meste af tiden.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder