Morsyge og far på banen

3. september 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Morsyge og far på banen

Kære Helen

Mange tak for altid gode input og hurtig assistance.

Jeg har lige et par opfølgende spørgsmål på vores datters "morsyge".
Hun er to år, og hun er blevet meget dygtig til at tale - hun siger lange sætninger og tæller uden problemer til 20. Hun synger sange, og hun er god motorisk - både til det grovmotoriske og det finmotoriske. Så hun er på alle måder ved at være en stor pige.

Lige nu lader hun til at være i et udviklingsspring, for hun har svært ved at falde i søvn, sover dårligt, bliver ked af det over små ting, og har bare meget mere brug for tryghed og nærhed. Fx kunne jeg sagtens tidligere tage makeup på foran spejlet i badeværelset om morgenen, imens hun legede i stuen eller på sin værelse. Vi kiggede selvfølgelig ind til hinanden, men ellers forløb morgenerne helt uden dramatik.

I disse dage sider jeg med hende i sofaen og lægger makeup, imens hun holder i mit øje eller krammer min arm. Jeg synes ellers, at vi bruger god tid på at vågne sammen om morgenen. Vi ligger og ...

Annonce

... sidder sammen +30 minutter, og vi spiser morgenmad og hygger sammen, men hun har bare behov for lidt ekstra netop nu.

Og med det kommer morsygen - far duer slet ikke. Mor skal skifte, børste tænder, hjælpe i tøjet, læse bog osv. Og vi er i tvivl om, hvordan vi skal få fordelt "opgaverne". Sidst skrev du, at det fx kunne være far, der badede og læste bog, og mig der putter. Men hun skriger og kalder på mig, og det bliver jeg selvsagt rigtig ked af. Og far med. Så hvordan får vi indført nogle rutiner, hvor far har faste opgaver?

Hun vil meget gerne med far på legepladsen og accepterer, at jeg ikke skal med (jeg er gravid og nyder ind imellem at kunne slappe af på sofaen, imens de er ude). Men ellers vil hun helst, at jeg laver mad, putter mm.

I øvrigt fortæller hun tit, at mor har en baby i maven, men vi taler ikke om det ellers. Vi tænker, at det er bedst ikke at lade det fylde for meget endnu.
Har du nogle gode råd på den konto?

På forhånd mange tak for din hjælp.

KH skattepigens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder