Brev:
Morsyge og far på banen
3. september 2015
Alder:
2 år, 2 mdr.
Morsyge og far på banen
Kære Helen
Mange tak for altid gode input og hurtig assistance.
Jeg har lige et par opfølgende spørgsmål på vores datters "morsyge".
Hun er to år, og hun er blevet meget dygtig til at tale - hun siger lange sætninger og tæller uden problemer til 20. Hun synger sange, og hun er god motorisk - både til det grovmotoriske og det finmotoriske. Så hun er på alle måder ved at være en stor pige.
Lige nu lader hun til at være i et udviklingsspring, for hun har svært ved at falde i søvn, sover dårligt, bliver ked af det over små ting, og har bare meget mere brug for tryghed og nærhed. Fx kunne jeg sagtens tidligere tage makeup på foran spejlet i badeværelset om morgenen, imens hun legede i stuen eller på sin værelse. Vi kiggede selvfølgelig ind til hinanden, men ellers forløb morgenerne helt uden dramatik.
I disse dage sider jeg med hende i sofaen og lægger makeup, imens hun holder i mit øje eller krammer min arm. Jeg synes ellers, at vi bruger god tid på at vågne sammen om morgenen. Vi ligger og sidder sammen +30 minutter, og vi spiser morgenmad og hygger sammen, men hun har bare behov for lidt ekstra netop nu.
Og med det kommer morsygen - far duer slet ikke. Mor skal skifte, børste tænder, hjælpe i tøjet, læse bog osv. Og vi er i tvivl om, hvordan vi skal få fordelt "opgaverne". Sidst skrev du, at det fx kunne være far, der badede og læste bog, og mig der putter. Men hun skriger og kalder på mig, og det bliver jeg selvsagt rigtig ked af. Og far med. Så hvordan får vi indført nogle rutiner, hvor far har faste opgaver?
Hun vil meget gerne med far på legepladsen og accepterer, at jeg ikke skal med (jeg er gravid og nyder ind imellem at kunne slappe af på sofaen, imens de er ude). Men ellers vil hun helst, at jeg laver mad, putter mm.
I øvrigt fortæller hun tit, at mor har en baby i maven, men vi taler ikke om det ellers. Vi tænker, at det er bedst ikke at lade det fylde for meget endnu.
Har du nogle gode råd på den konto?
På forhånd mange tak for din hjælp.
KH skattepigens mor