Brev:
3 mdr præmatur dreng kan ikke sove selv
2. august 2015
Alder:
3 mdr.
3 mdr præmatur dreng kan ikke sove selv
Hej Helen.
Min søn på 3 mdr (født 6 uger for tidligt) kan ikke selv finde ro. De første 6-7 uger sov han døgnet rundt og kunne knap nok holde sig vågen til et måltid så han fik derfor sonde.
Nu ammer jeg ham om dagen hver 2 til 3 time og malker ud en gang om aftenen og en gang om natten, som han kan få på flaske om natten, så jeg kan få lidt sammenhængende søvn. Han har taget fint på mellem 90-170 g om ugen de sidste 3 uger. Han sover godt om natten, hvor han faktisk ikke får hjælp andet end svøbet har sover han mellem 2,5 og 4 timer og får mellem 2-3 flasker om natten her tilbydes han 125 ml. Typisk spiser han det hele første gang, men lævner mellem 20-60 ml ved den/de andre flasker.
Fra han var 7 uger gammel, har der skulle mere og mere til for at han kunne falde i søvn. Nu er det helt galt. Vi har prøvet alt, vi svøber ham, slynge, vikle, slyngevugge, barnevognspude, vuggen i liften og hver gang vi tror vi har fundet noget der virker på ham, hvor en fx sover 20-40 min selv, virker det max et par gange.
Han skriger sig selv i søvn når han er på arm. Han tager mellem 20-1,5 timer om at falde til ro, og sover ca 5-10 min adgangen. Det eskalere i løbet af dagen, i takt med at han bliver mere og mere udmattet. Vi svøber ham da han er meget sensitiv over for den mindste bevægelse, lys og lyd. Han ligger meget uroligt og flitsbuer. Han finder bedst ro når han er i bevægelse, konstant bevægelse, men sovet meget afbrudt og vågnet op skrigende.
Vi har forsøgt i en periode med at ligge han når han er ved at falde i søvn, tager han op og trøst hvorefter han ligges når han er i ro. Her skriger han ulykkeligt med det samme han rammer underlagt i sin lift, så på en 1,5 times putteseance sover han samlet 10 min. Hvilket gør han ammer dårligere og dårligere i løbet af dagen. Han har udviklet et had/kærlighedsforhold til brystet, hvor han ammer 5-10 min dårlig amning, hvor efter han bliver dybt ulykkelig når jeg tilbyder ham brystet, påtrods af at der er rigeligt med mælk tilbage i bryster. Vi har forsøgt at tilbyde ham en flaske med udmalket mælk efter amningen nogen gange tager han lidt, andre gange bliver han ligeså ked ved flasken.
Vi har været til kiropraktor med ham hvor han blev behandlet for stivhed i ryggen og hold i nakken, men det har ikke hjulpet på skrigeriet og den manglende søvn.
Jeg er meget fortvivlet og frustreret over at han skal være så ked og have svært ved at find ro og blive i søvnen. Jeg er bange for at få en efterfødselsdepression, som jeg fik med vores første datter som nu er tre. Indtil nu har min mand gået hjemme på barsel og sommerferie, men nu skal jeg stå med det hele selv. Og jeg tror ikke jeg kan klare det, når jeg aldrig får ro.
Hilsen