3 mdr præmatur dreng kan ikke sove selv

2. august 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

3 mdr præmatur dreng kan ikke sove selv

Hej Helen.

Min søn på 3 mdr (født 6 uger for tidligt) kan ikke selv finde ro. De første 6-7 uger sov han døgnet rundt og kunne knap nok holde sig vågen til et måltid så han fik derfor sonde.

Nu ammer jeg ham om dagen hver 2 til 3 time og malker ud en gang om aftenen og en gang om natten, som han kan få på flaske om natten, så jeg kan få lidt sammenhængende søvn. Han har taget fint på mellem 90-170 g om ugen de sidste 3 uger. Han sover godt om natten, hvor han faktisk ikke får hjælp andet end svøbet har sover han mellem 2,5 og 4 timer og får mellem 2-3 flasker om natten her tilbydes han 125 ml. Typisk spiser han det hele første gang, men lævner mellem 20-60 ml ved den/de andre flasker.

Fra han var 7 uger gammel, har der skulle mere og mere til for at han kunne falde i søvn. Nu er det helt galt. Vi har prøvet alt, vi svøber ham, slynge, vikle, slyngevugge, barnevognspude, vuggen i liften og hver gang vi tror vi har fundet noget der virker på ham, hvor en fx sover 20-40 min selv, virker det max et par gange.

Han skriger sig selv i søvn når han er på arm. Han tager mellem 20-1,5 timer om at falde til ro, og sover ca 5-10 min adgangen. Det eskalere i løbet af dagen, i takt med at han bliver mere og mere udmattet. Vi svøber ham da han er meget sensitiv over for den mindste bevægelse, lys og lyd. Han ligger meget uroligt og flitsbuer. ...

Annonce

... Han finder bedst ro når han er i bevægelse, konstant bevægelse, men sovet meget afbrudt og vågnet op skrigende.

Vi har forsøgt i en periode med at ligge han når han er ved at falde i søvn, tager han op og trøst hvorefter han ligges når han er i ro. Her skriger han ulykkeligt med det samme han rammer underlagt i sin lift, så på en 1,5 times putteseance sover han samlet 10 min. Hvilket gør han ammer dårligere og dårligere i løbet af dagen. Han har udviklet et had/kærlighedsforhold til brystet, hvor han ammer 5-10 min dårlig amning, hvor efter han bliver dybt ulykkelig når jeg tilbyder ham brystet, påtrods af at der er rigeligt med mælk tilbage i bryster. Vi har forsøgt at tilbyde ham en flaske med udmalket mælk efter amningen nogen gange tager han lidt, andre gange bliver han ligeså ked ved flasken.

Vi har været til kiropraktor med ham hvor han blev behandlet for stivhed i ryggen og hold i nakken, men det har ikke hjulpet på skrigeriet og den manglende søvn.

Jeg er meget fortvivlet og frustreret over at han skal være så ked og have svært ved at find ro og blive i søvnen. Jeg er bange for at få en efterfødselsdepression, som jeg fik med vores første datter som nu er tre. Indtil nu har min mand gået hjemme på barsel og sommerferie, men nu skal jeg stå med det hele selv. Og jeg tror ikke jeg kan klare det, når jeg aldrig får ro.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor