Morglad i hjemmepasning

19. maj 2015

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Morglad i hjemmepasning

Hej Helen.

Jeg er enlig mor til en dejlig lille pige på 2 år (Juni), og det har jeg været et års tid. Det var hendes far der valgte at vi skulle skilles, og jeg har haft hende fast siden. Hendes far ser hende hver anden weekend og en overnatning den uge hvor han ikke har hende i weekenden. Han har enkelte gange haft hende tre overnatninger i træk, men det kan tælles på en hånd. Han ønsker ikke at have hende mere end han har nu, heller ikke i forbindelse med ferier osv. Det accepterer jeg, selvom det naturligvis undrer mig at han ikke ønsker at se hende mere.

Grunden til at jeg skriver til dig nu er, at vi har et stort konfliktpunkt. Jeg er uddannet pædagog, og har valgt at være selvstændig børnepasser nu her, mens min datter er lille, så hun kan blive passet hjemme sammen med tre andre. Det var vi enige om var en god ide, da vi stadig var sammen, men nu er det blevet et problem for min eksmand.

Vores datter er meget morglad. Hendes absolutte yndlingsord er ”mor” og det er både det første og det sidste hun siger hver dag. Hun siger det mange gange hver dag, ikke mens de andre børn er her, men ellers, og specielt når hun er hos sin far. Han har mange problemer med hende når de er sammen.

Når hun er her oplever jeg hende som glad, smilende og mild. Hun er kærlig, både over for mig og over for de andre børn. Der bliver kysset, krammet og holdt i hånd mellem de fire, og hun spørger efter dem hver morgen. Hun bliver glad for at se dem om morgenen, og løber glad ud så snart der er nogen ved døren. De har konflikter, men også rigtig meget glade af hinanden.

Hun er fint med både sprogligt og motorisk og er inde i en ordspurt af de større. Hun lærer nye ord hver dag, hvilket har stået på i nogle uger. Jeg hører tydelig forskel når hun har været på weekend hos sin far. Hun øver sig i at løbe, danse og hoppe. Jeg ser en glad og sund pige i fin trivsel.

Hun falder selv i søvn og sover godt uden opvågninger både dag og nat, følger sine kurver og udvikler sig i rivende fart.

Hun bliver passet to gange tre timer om ugen da jeg har hest, og det klarer hun rigtig flot. Hun græder ikke ved aflevering, og hygger sig mens hun bliver passet selvom hun siger ”mor” gentagne gange. Hun bliver ikke ked af det når hun siger det, og jeg tror at det er mere eller mindre ubevidst, nærmest som en plade der kører i samme rille. Hun skal lige bekræftes i at jeg kommer tilbage.

Hun er lidt genert overfor fremmede og folk hun ikke har set længe, men hilser gerne, og får hun lige 10-20 minutter til at tø op så er hun på resten af tiden. Eksempelvis til familiesammenkomster.

Hun er ...

Annonce

... glad for min kæreste, og tager gerne på tur med ham uden mig når han er her, det samme når morfar er her.

Hun kan sagtens være i andre rum end jeg, ligesom jeg også sagtens kan gå i bad og på toilet uden at hun står og hiver i mig eller skal være i badeværelset. Ligeledes kan jeg også sagtens smutte ovenpå med vasketøj mens hun kigger i en bog og lignende. Men hun orienterer sig efter mig og ved altid hvor jeg er i huset. Hvis hun ikke ved hvor jeg er starter ”pladen”.

Jeg svarer hende de to første gange hun siger ”mor”, og ellers ignorerer jeg egentlig bare hendes ”mor mor mor” med mindre hun naturligvis vil noget med det.

MEN. Hendes far oplever hende helt anderledes når hun er hos ham. Han beskriver hende som klæbende, klynkende og ekstremt uvillig til at være sammen med/knytte sig til andre end ham. Hun vil ikke tages op, kysses eller krammes af hans familie og venner, og andre børn vil hun slet ikke lege med. Går de på legeplads tør hun hverken rutsje eller gynge, hun vil bare stå med sin far i hånden. Hun skriger ”miiiin” hvis andre vil lege med hendes legetøj og bryder helt sammen når han siger nej eller ikke gør som hun vil.

Hun kalder på ”mor” nærmest konstant, og han mener at hun har store problemer med at knytte sig til andre end mig. Han mener at hun er for knyttet til mig fordi jeg passer hende hjemme, og ønsker at hun kommer i vuggestue. Han mener, at jeg gør hende en kæmpe bjørnetjeneste ved at passe hende hjemme, og er nervøs for at hun tager skade på lang sigt.

Hun vil ikke med ham når han kommer og henter, hun græder ikke, men det er tæt ved. Han fortæller dog at hun er glad og hygger sig når det bare er de to, det er mest i forhold til andre at der er problemer.

Kan du komme med et friskt blik på min situation, og har du evt et bud på hvad der vil være bedst for vores datter? Hvis hun skal i institution vil det blive 38-40 timer om ugen, og hun vil skulle skifte institution om et års tid hvor kæresten og jeg planlægger at flytte sammen et stykke herfra.

Og kan et barn, der ellers trives, blive for morglad? Hendes adfærd hos sin far bekymrer mig, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg er der jo ikke. Kan det være fordi hun er for lille til at klare to døgn væk fra mig? Eller er det fordi han ser hende for lidt? Jeg har foreslået at han kommer en eftermiddag og eksempelvis tager hende med til svømning og afleverer hende her igen for ligesom at forstærke deres bånd, men det ønsker han ikke.

Jeg håber du kan finde hoved og hale i denne smøre, og har nogle gode råd og synspunkter på mit dilemma.

Med venlig hilsen
”Mor, Mor, Mor, Mor”

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.