Selvstændighedsfase

2. maj 2015

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Selvstændighedsfase

Hej Helen

Tak for dit svar tidligere, det hjalp og vores dreng sover nu fra 8.30 til 7 uden opvågning - jubiii, tænk at vi fik prøvet det inden lillesøster kommer lige om lidt (har passeret termin;-)...) og vi kan begynde forfra ;-).

K er i fuld gang med at blive sin egen lille mand, han kan en del ord og enkelte korte sætninger fx. Hej Hej mor, hvad laver du og hvor er far... Desværre er nej en fast og ofte anvendt del af sproget også (mit indtryk er at det er anderledes i vuggestuen, men det er vel naturligt at det er hjemme hvor han er tryg at grænserne prøves af). Det er særligt overfor mig at han siger nej og bliver sur, fx. Når der skal en ny ble til eller jeg siger at han skal samle den bluse op, han lige har taget fra en stol og smidt ned på gulvet.

Jeg forsøger at aflede opmærksomheden når det fx. Drejer sig om bleskifte, så han 9 ud af 10 gange ikke bliver ked af det og vi undgår konflikten.

Men fx. Når ...

Annonce

... det kommer til blusen, så er hans reaktion ofte at han siger nej og griner af mig hvorefter han går eller tager noget mere og smider på gulvet mens han griner. Jeg trænker at han griner fordi han tester min reaktion og ikke for at provokere, men nøj hvor det er irriterende :-). Jeg kan derefter sige til ham mange gange uden resultat " jeg vil gerne have at du ligger blusen på plads/tilbage på stolen". Hvad gør man så når der stadig ikke sker noget, jeg kan jo sagtens selv samle blusen op, men det holder altså ikke i det lange løb syntes jeg. Har du et godt råd til hvordan den slags situationer takles?

Det skal lige tilføjes at hvis far er der og siger det samme, næsten ordret, efter at jeg har forsøgt mig, ja så samler vores dreng blusen op med det samme og ligger den på stolen! Hvordan kan det være at fars ord vejer tungere end mit, sådan er det nemlig med stort set alt...

Med venlig hilsen
Den lettere frustrerede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!