Brev:
Selvstændighedsfase
2. maj 2015
Alder:
23 mdr.
Selvstændighedsfase
Hej Helen
Tak for dit svar tidligere, det hjalp og vores dreng sover nu fra 8.30 til 7 uden opvågning - jubiii, tænk at vi fik prøvet det inden lillesøster kommer lige om lidt (har passeret termin;-)...) og vi kan begynde forfra ;-).
K er i fuld gang med at blive sin egen lille mand, han kan en del ord og enkelte korte sætninger fx. Hej Hej mor, hvad laver du og hvor er far... Desværre er nej en fast og ofte anvendt del af sproget også (mit indtryk er at det er anderledes i vuggestuen, men det er vel naturligt at det er hjemme hvor han er tryg at grænserne prøves af). Det er særligt overfor mig at han siger nej og bliver sur, fx. Når der skal en ny ble til eller jeg siger at han skal samle den bluse op, han lige har taget fra en stol og smidt ned på gulvet.
Jeg forsøger at aflede opmærksomheden når det fx. Drejer sig om bleskifte, så han 9 ud af 10 gange ikke bliver ked af det og vi undgår konflikten.
Men fx. Når det kommer til blusen, så er hans reaktion ofte at han siger nej og griner af mig hvorefter han går eller tager noget mere og smider på gulvet mens han griner. Jeg trænker at han griner fordi han tester min reaktion og ikke for at provokere, men nøj hvor det er irriterende :-). Jeg kan derefter sige til ham mange gange uden resultat " jeg vil gerne have at du ligger blusen på plads/tilbage på stolen". Hvad gør man så når der stadig ikke sker noget, jeg kan jo sagtens selv samle blusen op, men det holder altså ikke i det lange løb syntes jeg. Har du et godt råd til hvordan den slags situationer takles?
Det skal lige tilføjes at hvis far er der og siger det samme, næsten ordret, efter at jeg har forsøgt mig, ja så samler vores dreng blusen op med det samme og ligger den på stolen! Hvordan kan det være at fars ord vejer tungere end mit, sådan er det nemlig med stort set alt...
Med venlig hilsen
Den lettere frustrerede mor