Følsom 2 årig dreng skal snart være storebror

13. februar 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Følsom 2 årig dreng skal snart være storebror

Kære Helen

Først og fremmest mange tak for en supergod brevkasse, som har hjulpet os hver gang min kæreste og jeg har haft ting, vi ikke har vist, hvordan vi skulle håndtere i forhold til vores skønne dreng, Bastian, på 2 år og 1 måned.

Nu er vi i en situation, hvor vi gerne vil have et mere specifikt råd.

Bastian er en dejlig, social, lille dreng, som bliver storebror om meget kort tid (1-2 uger). Han er i en rivende udvikling med mange ting lige nu, bl.a. med sprog og med at have sine egne meninger og mange andre ting. Samtidig kan han nok mærke, at der er begyndt at ske nogle forandring i vores dagligdag og især at jeg (mor) ikke har så meget energi, fordi han skal have en lillesøster.

Vi har godt nok forsøgt at lave de største forandringer, såsom omflytning i hjemmet, pga de nye behov for et par måneder siden, så der ikke skulle laves for mange nye ting på en gang. Vi har involveret ham så godt vi kunne, mht. babyseng og lift osv. Vi har også læst mange bøger, som han har været meget glad for, om det, at der kommer en baby i familien. Han var været meget interesseret og begejstret for det og ved godt, at der er en baby i mors mave. Her de sidste par uger har der dog ikke været så meget fokus på det, da hans store interesse ligenu er at lære bilmærker og bogstaver, som han genkender meget begejstret på gaden hele tiden, og følger med i hvornår der er grønt ved lyskryds, så man må køre osv. Desuden har vi (alle tre) været on-and-off syge i de sidste 2 måneder, og vi er ved at købe hus, så der har ikke været super meget overskud herhjemme. Min kæreste og jeg har dog sørget for at Bastians behov for kærlighed, nærhed og omsorg er og har været vores første prioritet oven i alt dette.

Selvom han er social og er han ikke altid lige udadvendt, og har meget brug for tryghed for tiden. Det er for det meste mor der dur, men han og far har også fået et meget tættere forhold i løbet af det sidste halve år, og han er super glad for sin far. Jeg har været den primære omsorgsgiver, trøster, nusser osv. i hans første 1½ år. Men vi har været meget fokuseret på at give ham trygheden ved, at far er lige så god til at tage sig af ham, især idet sidste halve år, da vi jo vidste, at der vil komme mange ændringer, nu hvor han skal være storebror.

Ligenu er han meget tryghedssøgende, og spørger meget efter mig i vuggestuen eller hvis mormor passer ham. I dag gik det helt galt, hvor han skulle sove hos mormor, hvilket han har gjort mange gange før, men det er ved at være lang tid siden sidst. Vi bor meget tæt på mormor, og han kender hende og hendes lejlighed rigtig godt, så der er han normalt helt tryg. Da det så nærmede sig sengetid her til aften blev han meget ked af det, var helt utrøstelig, og ville kun have mor. Heldigvis kunne vi godt hente ham, så han kom hjem, og faldt udmattet i søvn. Vi havde bare tænkt, at det var en god ide, at han lige fik sovet derovre en gang inden lillesøster kommer, hvis han skulle være nødt til det, når jeg skal føde. Men måske havde det været bedre, hvis min mor havde passet ham her hos os i stedet?

Det skal lige ...

Annonce

... tilføjes, at min mor og jeg ikke altid har et lige let forhold. Vi er meget tætte og på mange måder måske for tætte. Hun har svært ved at finde ud af, hvor grænsen er og hvor meget hun skal blande sig i alle ting mellem himmel og jord. Og hun er konstant bekymret over stort set alt. Det udmønter sig af og til i, at vi bliver uvenner og skændes, og det har Bastian desværre oplevet. Det påvirker ham selvfølgelig, selvom det ikke er tydeligt, men normalt er han glad for hende, og de hygger sig rigtig godt sammen.

Han bruger sut og har to heste-bamser, som han elsker overalt på jorden. Desuden har han han ligenu meget behov for at bære rundt på sutten og de to heste og 2-4 biler hele tiden. Det er svært for ham at bære det hele, og når han taber nogle af tingene, kan han blive meget ked af det. I vuggestuen har de fundet en lille kurv til ham, så det er lettere for ham at bære. Han er meget glad for at være i sin vuggestue. Har rigtig god selvtillid dernede og er glad for de voksne og børnene. Vi er også meget trygge ved, at han har det godt dernede. Og især mht. omsorg og nærhed, er de rigtig gode.

Både hjemme og i vuggestuen, skal der dog for tiden ikke meget til for at slå ham ud af kurs. En lille ting går galt eller man siger nej til ham, hvis der er noget han gerne vil, så falder verden helt sammen for ham. Vi prøver at proppe ham med kærlighed og nærhed, som meget vi overhovedet kan. Ind i mellem sover jeg sammen med ham, hvis jeg kan mærke han brug for lidt ekstra 'optankning' eller han er syg, og det hjælper altid godt.

Generelt er han en meget glad, lille dreng med godt selvværd og sans for
hvad han vil. Vi leger, tumler, nusser, synger, læser bøger, tegner osv. så meget med ham som muligt (det er prioriteret over om vi lige får ryddet op især i denne periode uden så meget overskud).

Mit egentlige spørgsmål er, hvordan vi bedst klarer, at lillesøster kommer. Han ved det jo godt på en måde, men har jo samtidig ikke nogen ide om, hvad det indebærer. Og når han er så følsom som han er ligenu, så er jeg bekymret for hvordan det skal komme til at gå. Hvordan skal jeg give ham nok mærksomhed i den nye situation? Jeg ved godt, at far vil få en mere fremtrædende rolle for ham, hvilket er godt. Men jeg kan bare mærke, at jeg allerede savner ham og har dårlig samvittighed over ikke at ville kunne være der så meget for ham som nu.

Vores plan har hele tiden været, at han skulle beholde sin vante gang i vuggestuen, men med kortere dage (ligesom nu hvor jeg har orlov), og fridage sammen med mig og lillesøster indimellem. Men jeg er bekymret for, om han allerede nu kan føle sig valgt fra, fordi han skal i vuggestuen (og skulle sove hos mormor idag) og jeg er hjemme. Vi har dog haft præcis den samme morgenrytme i de sidste 7-8 måneder, hvor han og far tager i vuggestuen sammen, fordi jeg har haft meget morgenkvalme gennem hele graviditeten. Han elsker disse morgenturer i bussen med far, men kan måske godt fornemme, at jeg er hjemme uden ham. Jeg håber, at du kan hjælpe os og komme med nogle gode råd i denne situation.

Venlig hilsen

Kleo

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor