Vil ikke far :-(

31. august 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Vil ikke far :-(

Kære Helen

Tak for dit svar vedr. etablering af dagsrytme - det går overordnet set den rigtige vej, synes jeg :-)

Mit spørgsmål denne gang drejer sig om noget helt andet end mad og søvn:

Frederik, som nærmer sig 7 mdr., har i nogle uger nu været meget afvisende overfor sin far. Han bliver hurtigt ked af det, når han er oppe hos sin far, det samme gør sig gældende, når far ligger på gulvet og leger med ham m.v. Han er heller ikke meget for at få mad af sin far (bortset fra aften/natflasken, som han stort set får i søvne). Frederik søger mig hele tiden, og bliver frustreret og ked af det, hvis det er hans far, der tager ham i stedet for mig.

Det er rigtig frustrerende for både mig og Frederiks far, og det skærer mig ærlig talt i hjertet, da jeg kan se, at Frederiks far bliver meget påvirket af Frederiks afvisning.

Lidt baggrund vedr. Frederiks tilknytning til os forældre (og storebror):

I de første tre måneder af Frederiks liv var jeg sygemeldt med en fødselsdepression, og derfor overtog Frederiks far barslen. Det betød i praksis, at vi begge var hjemme med Frederik i de første tre måneder, og Frederiks far var mindst en lige så stor omsorgsperson som mig (i starten nok i højere grad faktisk).

Herefter begyndte Frederiks far på arbejde igen, mens jeg fortsatte barslen. Der var dog fortsat en god og stærk ...

Annonce

... relation mellem far og søn. Over sommeren synes der dog at være sket en ændring. For knap en måned siden var Frederiks far en uge i Italien, mens jeg og vores drenge var i sommerhus. Da Frederiks far kom hjem igen, var det tydeligt at se, at Frederik havde lidt svært ved at forholde sig til ham, og det er ligesom bare fortsat.

Jeg og Frederiks far ønsker naturligvis, at vi begge skal have en tæt relation til vores søn, men lige nu er det altså bare mor, mor, mor... Frederik synes at være tæt knyttet og helt tryg ved sin storebror på 7 år, og det glæder jo mit moderhjerte :-)

Lige nu er situationen, at det faktisk er nemmere, når jeg er alene med Frederik (og storebror), og at når far kommer hjem fra arbejde, har vi pludselig en ret utilfreds Frederik (i øvrigt er han ret utilfreds i øjeblikket, da han har stort besvær med at trille, hvilket tydeligvis frustrerer ham).

Jeg synes som sagt, det er rigtig synd for Frederiks far, at hans søn slet ikke vil ham i øjeblikket. Og det har naturligvis også den konsekvens, at jeg ikke rigtig "tør" overlade Frederik til sin far, da jeg er bekymret for, at det ender i skrig og skrål. Og det begrænser jo min i forvejen sparsomme børnefri tid yderligere.

Så jeg er meget interesseret i at høre dine overvejelser og også meget gerne nogle brugbare råd :-)

Bedste hilsner fra
Frederiks mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder