Brev:
Mælkeallergi, sprog og udvikling
23. august 2014
Alder:
6 mdr.
Mælkeallergi, sprog og udvikling
Hej Helen.
Tak for dit svar på mit tidligere spørgsmål angående lift - den er blevet pakket væk :)
Jeg har 3 forskellige spørgsmål. Jeg beklager, at det denne gang bliver lidt langt.
1. Min søn har ved børnelægen fået konstateret mælkeallergi. Han skal drikke hypoallergen erstatning, men han kan ikke lide det. Han synes det smager så forfærdeligt, at han kaster op, hvis jeg endelig får ham til at tage lidt. Vi har prøvet med sukker, og at blande det op med hans almindelige erstatning og endda prøve at lokke det i ham mens han sover - INTET virker. Jeg kan dog godt lave hans grød på pepticate, så det er da altid noget, men der er langt op til at dække hans mælkebehov (han vejer 11 kg.)
Vi så på nettet, at nogle børn med mælkeallergi kan tåle gedemælk, men størstedelen kan ikke. Vi tog chancen og bestilte en EU-godkendt gedemælks-erstatning hjem fra Holland "Kabrita" hedder den... Og vores søn kan faktisk godt tåle den! Han slår ikke ud med røde knopper/plamager, får ikke mavesmerter og ej heller problemer med afføringen.
Børnelægen har sagt, at vi bare skal bestille noget mere Kabrita hjem, men jeg kan ikke lide at give ham noget, der ikke er godkendt i DK. Omvendt har vi nok ikke rigtig et valg. Har du nogen viden om, hvorfor gedemælks-mme skulle være dårligere end komælk? Og hvad kan vi ellers gøre for at dække hans mælkebehov?
2. Vores dreng er altid glad og udvikler sig på mange måder fint. Han sidder selv uden støtte, har pludret i stavelser (wa-wa, ma-ma, da-da) siden han var 3-4 mdr, forsøger at krybe/komme op på alle 4, griber sine tæer osv, MEN han triller ikke og har aldrig gjort det! Han kan sagtens vende overkroppen om på siden, hvis han vil nå noget, men han kommer aldrig hele vejen rundt - burde han ikke kunne det nu?
3. Da han var 4 mdr og nogle dage begyndte han at sige mam-mam når han skulle have skemad. Det var ret tydeligt, at der var en klar sammenhæng mellem hvornår han sagde det og hvad han tænkte på. Det er han dog stoppet med at sige nu, men er til gengæld begyndt at sige "a' deet?" hver gang han kigger på noget spændende. Er det tilfældigt, eller kan han godt spørge sådan allerede nu? Når jeg så siger hvad det er kigger han meget interesseret på mig og derefter tilbage på tingen.
Det var en værre blandet landhandel - håber du kan finde hoved og hale i det :)