Brev:
Lege selv og ro
8. juli 2014
Alder:
12 mdr.
Lege selv og ro
Kære Helen.
Vi vil gerne have dit råd til to ting, som også lidt hænger sammen.
Vores datter er nu blevet 12 mdr. Kravler, stiller sig op af alt, vil helst gå med os i en hånd og tager også 6-8 skridt selv når vi "øver" mellem mor og far.
Vi har tidligere skrevet om hende. Hun har altid været en "mundfuld" og meget aktiv og som baby meget meget urolig og sov ikke meget de første mange måneder.
Mine spørgsmål går på det at lege selv og det at skabe ro.
Hun er aktiv konstant i sine vågne timer. Hun bliver faktisk helt svedig og våd i håret, så meget energi bruger hun på at tonse rundt.
Hun har aldrig været god til at lege selv og har aldrig ville sidde på skødet og slappe af hos hverken mor eller far. Hvis vi tager hende op på skødet, så går hun bare i flitsbue.
Vi har det sidste stykke tid kunne skabe noget ro hos hende ved at lade hende sidde i hendes højstol og se bamse og kylling, teletubbies mm. på iPad'en som er placeret på bordet. Hun kan sidde og kigge på det og snakke med os en gang imellem i 30-45 min af gangen. Det er især om morgenen den er et hit. Hun er faktisk begyndt at pege på den om morgenen.
Jeg kunne godt tænke mig at høre om du har nogen erfaring/mening om dette som fagperson?
Det andet er at hun slet ikke vil lege selv på gulvet eller det vil sige at hun godt kan bruge noget tid selv på at kigge på nogen ting og kravle rundt men vi skal sidde hos hende på gulvet også selvom vi ikke leger med hende og hun ikke rør os mm. Så snart vi rejser os og prøver at lave noget andet, så bliver hun enten ked eller kravler bare efter os med det samme og stiller sig op af vores ben og vil enten gås med eller bliver utilfreds.
Har du nogen gode råd til dette, da det efterhånden er rigtig stressende aldrig at kunne lave noget andet i 5 min fx at få tøj på om morgenen eller lige lave hendes mad mm.
Så hvordan lærer vi vores datter bare at lege lidt selv?
Det skal siges, at vi leger meget med hende i løbet af dagen, så tænker ikke det er fordi hun mangler os.
Hun går i VS og der kan hun også have svært ved det og hænger tit på en voksen eller sidder i sin barnevogn.
Vi har også nogen andre spørgsmål til rytme men dem får du i en seperat mail :)
Hilsen
Os