Brev:
Græder stadig ved aflevering
17. juni 2014
Alder:
2 år, 6 mdr.
Græder stadig ved aflevering
Hej Helen,
Min søn på 2 1/2 år græder stadig ved aflevering i vuggestue. Som han faktisk har gjort lige siden han startede knap 11 mdr gammel.
Han har haft gode perioder hvor han er glad, vinker og løber ind og leger. Men størstedelen af hans tid i vuggestue er med gråd og skrig ved afleveringen.
Vi havde en periode på en måneds tid, lige da Loui blev født hvor han nærmest ikke skænkede mig en tanke ved aflevering, han løb bare og sagde "Hej Hej mor".. Rart for mig, da jeg havde et spædbarn med. Men efter den periode er han ked af det, hulker allerede hjemmefra "jeg elsker mor", "mig ikke i vuggestue, den er gammel" "nej pædagogerne kommer ik idag, de er syge" og ynglings pædagogen er ikke ynglings mere.
Tænker at den gode periode måske kom fordi det var rart for ham at komme væk hjemmefra pga lillebror. Men nu hvor han er blevet accepteret og det rent faktisk er blevet smadder hyggeligt at være hjemme sammen med mor og lillebror, så er det at han blir ked af at sku sige farvel.
Han gemmer sig bag mig, kravler op af mig. Sidder med ham et par minutter og giver ham et kys og et kram og siger at jeg kommer og henter ham igen når han har sovet til middag og løber rundt ude på legepladsen. Når han er så ked, kommer han op i favnen på en pædagog mens de vinker og taler beroligende til ham. En gang imellem er han løbet grædende efter mig med en pædagog i hælene. Synes de klarer det godt. Er ikke i tvivl om at de gør det bedste for Victor. De giver ofte melding tibage på SMS at han nu spiser/leger/hygger og har det godt. Der går kun er par minutter før den SMS kommer.
Når jeg så henter ham, går det ikke altid så let. Han vil blive og lege :)
Han siger han vil i børnehave. Måske fordi vi har læst bøger om det. Han skal i børnehave til oktober. Der er også kun et barn tilbage på hans stue på samme alder, resten er helt små.
Er bange for det fortsætter, i værste fald også når han skal i bh. Han har forholdsvis korte dage, det har han altid haft. 5-6 timer dagligt, vi holder ofte fri fra vuggestuen en dag eller to i ugen, udover weekenden, for at sove længe, rende rundt i nattøj og danse. Og han nyder det. Men så skal der altså også ske noget, han er en rigtig Emil fra lønneberg, så det at komme i vuggestue tror jeg er godt for ham også.
Er noget jeg kan gøre for at ruste ham til børnehave start? For det skulle være noget helt andet end vuggestue. Jeg skal starte arbejde igen til marts og der vil lillebror gå i den integrerede vuggestue der ligger sammen med børnehaven. Det er ikke der Victor går nu, det kun vuggestue.
Hilsen mor til 2.