Brev:
Tryghed-Trivsel-Tilknytning
14. juni 2014
Alder:
2 mdr.
Tryghed-Trivsel-Tilknytning
Hej Helen,
Jeg har en dreng som er 11 uger gammel. Vi har fået en rigtig dårlig start sammen, og nu er jeg lidt bekymret for hans trivsel.
Lidt baggrund omkring os. Min graviditet var næsten uden komplikationer, jeg havde kun lidt mavesyre. Min fødsel varede rigtig længe, men det gjorde ikke ondt og var ikke hårdt fysisk. Han blev født og var perfekt. Det først døgn var helt normal for os og vi blev udskrevet. Jeg havde flade brystvorter, men de synes det gik godt med amning så jeg lod mig udskrive.
Da vi kom hjem skifter det hele. Jeg bliv utrolig ked af det, kunne ikke finde ro, rystede og var helt ud af mig selv. Jeg kunne ikke sove og var utrolig bekymret for babyen. For at bekræfte at alt var som man anbefaler, begynder at google rundt, det gør mig mere forvirret. Jeg bliver utrolig bange om han spiser når hans skal, om hans afføring er som den skal være, om han græder lidt eller for meget. Han ammer og har svært ved at tage fat. Alle de anbefaling man får, opfatter jeg som at han skal være sådan ellers sker der noget. Det bliv for meget for mig og jeg endt med at komme til vagtlæge. Hun vil have mig indlagt på psykisk afd. da jeg havde det meget skidt og græd rigtig meget. Hun ringer til psykisk afdeling men de kan ikke tager imod mig, da de mener at det er en fødselsreaktion. Jeg kommer hjem og får nogle beroligerne piller.
Jeg ender med at sove lidt, men er stadig urolig og amning går helt i stå. Vi vælger at giv ham modermælkerstatning. Efter jeg sov lidt kunne jeg stadig bliv klar i hovedet, og var stadig bekymret og kunne ikke overskue noget. Jeg vælger selv at tager til psykisk afd. og de tager imod mig. De mener, jeg bare skal have søvn, så går det, men de vil henvise mig til en psykolog i psykiatrien.. Jeg skal starte i næste uge.
Siden er min svigermor hos os hver dag og hjælper, min kæreste er også hjemme da han har mistet job. Jeg har det meget bedre nu, min baby er glad og han spiser kun af flasken. Jeg ammer ikke mere og har gjort det kun i de først 25 dage.
Det var lidt baggrund så kommer mit spørgsmål.
Min dreng er en lækker lille fyr. Det som bekymre mig efter hele denne barske start er hans trivsel og han tilknytning til mig.
Min mand og jeg er sammen med ham 24/7, min svigermor er her også ret meget.
Uanset hvem der tager ham op eller snakker med ham, griner han. Når han skal puttes græder han ikke (self. nogle gange), han kan kigge rundt og så falder han i søvn. Man kan flytte ham i tremmerseng og han sover videre.
Om morgen vågner han men græder sjældent. Jeg høre ham grine og han kigger på sit legetøj, han vender sig ikke altid når jeg kalder, når han ser mig eller hans far griner han, men vender hovedet til den anden side igen.
Når jeg giver ham flaske kigger han ikke på mig, men efter han har spist kan han ligge og grine både til mig, min mand eller hvem der ellers kunne holde ham. Han følger alle med øjne og har en god øjnekontakt. Han kan sove fra 22-23 helt til 06-07 og igen sove flere gange i løbet af døgnet. Han falder næsten altid selv i søvn. Jeg giver ham sut og han drøser hen. Det er måske en luksus problem, men jeg er bange for om han har tilknytning til nogen af os. Jeg synes det er underligt han ikke er mere glad for mig end de andre som tager ham. Det gør mig faktisk ked af det. Når jeg nævner det til min familie og venner, synes de jeg er lidt tåbeligt for han ser ud til at trives. Min sp synes også at han virker tilfreds og han tager på som han skal.
Vi har ikke nogen rutine endnu og han sover ikke i hans barnevogn for vi bor i lejlighed.
Jeg vil lige skrive hvordan vores dag er:
Han vågner ved 06-07 tiden- får flaske-bliver skiftet, jeg snakker med ham, han lægges på tæppe med uro. han griner og pludrer. 08.00 - 10.00 sover, får flaske, leger kigger omkring, hvis han får sut bliver rolig og kigger rundt.
Fra kl. 11-13 små sover han og leger. Han spiser igen ved 13 tiden og ved 14 sover han igen nogle gange i flere timer. Til ca. 16-17 får flaske igen og vi leger lidt. Ved 18-19 tiden går vi en tur med barnevogn og han falder lidt søvn igen. Vi kan kigge lidt på hinanden i løbet af aften med ved. 22-23 tiden begynder han falde i søvn og sover i indtil kl.06.
Han kan sagtens ligge selv og kigge på legetøj, nogel gange siger han høje lyde, han kigger rundt, basker meget med ben og arme osv.
Han kan også holde øjnekontakt i 5-10 min. Vi bære ham ikke rigtig rundt men har nu købt en ergobaby bæresele så jeg kan have ham tæt på.
Ser det fornuftig ud? Og hvad kan jeg gør for at være sikker på han trives.
Undskyld mit lange brev og håber du kan finde rundt i min forvirrende brev.
Venlig hilsen
en bekymret mor.