Brev:
Vred og bidende baby
11. april 2014
Alder:
4 mdr.
Vred og bidende baby
Kære Helen
Tak for dit sidste svar. Vi endte med at tage det til lægen, for hun var så forpint, nu har hun startet Movicol med god effekt, og vi skal på sigt gå over til laktulose og trappe hende langsomt ud.
Nu skriver jeg ang. lillesøster, som er 18 uger i morgen (født GA 41). Hun har en lidt anden temperament end vores noget mere temperamentsfulde ældste, de er ret forskellige, og noget af det er sikkert fordi, hun er nummer to, men jeg tror, det også er fra naturens side. Hun er noget af en krabat på 66 cm og 6,88 kg ved 17 uger, bruger allerede det tøj, som hendes søster brugte, da hun var 6 mdr! Hun er fuldammet og det går fint foreløbig.
For en lille måneds tid siden gik fra at spise fra kun et bryst per måltid til nu at spise fra begge. Og nu er hun vist igen i gang med en appetitspring, der er noget af en figur at vedligeholde. Jeg har tænkt mig, at vente til hun er tættere på 6 mdr for at starte hende på skemad, dog har vores sundhedsplejerske advaret, at hun måske ikke kan holdes helt hen pga størrelsen. Hun kigger lidt nysgerrigt, når vi spiser, men ikke sådan, at man skal være bange for, hun rejser sig op og river maden væk. :) Hun får D-dråber på ske og er blevet rigtig god til det, hun kan også godt lide at holde på en silikoneske og så tager hun den direkt i munden og tygger.
Hun skulle også være mod enden af en "tigerspring" og der er sket rigtig meget den sidste måned ca. - hun er meget opmærksom på sine omgivelser, bruger tommelfingeren flittigt til at gribe, rækker målrettet ud efter ting også når hun ligger på maven, tager ting op til munden og gnasker, ruller fra ryg til side og fra mave til ryg osv. Hun er også begyndt at have svært ved at koncentrere sig når hun skal spise, hvilket er lidt bøvlet.
Grunden til jeg skriver er, at her den sidste uges tid er hun begyndt at blive "vred" når hun sidder med legetøj. Hvis det er noget hun kan putte i munden, bider hun på det og bliver helt rød i hovedet mens hun nærmest knurrer, hun ser ganske enkelt rasende ud. Det sker oftest når hun sidder i sin højstol (nyfødtindsats), hvilket både er i spisestuen og i køkkenet når jeg laver mad, dog også (i mindre grad) når hun sidder hos mig. Selvom det kan være meget kort tid efter en amning, kunne hun være sulten, men hvis jeg prøver at lægge hende til brystet tager hun ikke fat. Ellers sutter hun kort og bliver igen frustreret og kigger væk. Indtil videre har hun ikke bidt mig. Hun sutter også en del på sine hænder, men det er vel meget normalt.
Der er heller ikke noget at se på hendes gummer, og hendes søster fik sin første tand omkring 7 mdrs alderen tror jeg. Det er ikke specielt meget hun savler og jeg synes også hendes reaktion virker ret voldsomt i forhold til, at der ikke er noget at se.
Har du noget bud på, hvad der sker og hvorfor hun er så frustreret? Jeg er lidt i vildrede over hvorfor vores ellers ret magelige baby bliver så sur, og jeg kan ikke huske at storsøsteren nogensinde har gjort sådan.
Tak