Vred og bidende baby

11. april 2014

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Vred og bidende baby

Kære Helen

Tak for dit sidste svar. Vi endte med at tage det til lægen, for hun var så forpint, nu har hun startet Movicol med god effekt, og vi skal på sigt gå over til laktulose og trappe hende langsomt ud.

Nu skriver jeg ang. lillesøster, som er 18 uger i morgen (født GA 41). Hun har en lidt anden temperament end vores noget mere temperamentsfulde ældste, de er ret forskellige, og noget af det er sikkert fordi, hun er nummer to, men jeg tror, det også er fra naturens side. Hun er noget af en krabat på 66 cm og 6,88 kg ved 17 uger, bruger allerede det tøj, som hendes søster brugte, da hun var 6 mdr! Hun er fuldammet og det går fint foreløbig.

For en lille måneds tid siden gik fra at spise fra kun et bryst per måltid til nu at spise fra begge. Og nu er hun vist igen i gang med en appetitspring, der er noget af en figur at vedligeholde. Jeg har tænkt mig, at vente til hun er tættere på 6 mdr for at starte hende på skemad, dog har vores sundhedsplejerske advaret, at hun måske ikke kan holdes helt hen pga størrelsen. Hun kigger lidt nysgerrigt, når vi spiser, men ikke sådan, at man skal være bange for, hun rejser sig op og river maden væk. :) Hun får D-dråber på ske og er blevet rigtig god til det, hun kan også godt lide at holde på en silikoneske og så tager hun den direkt i munden og tygger.

Hun skulle også være mod enden af en "tigerspring" og der er sket rigtig meget den sidste måned ca. - hun er meget opmærksom på sine omgivelser, bruger tommelfingeren ...

Annonce

... flittigt til at gribe, rækker målrettet ud efter ting også når hun ligger på maven, tager ting op til munden og gnasker, ruller fra ryg til side og fra mave til ryg osv. Hun er også begyndt at have svært ved at koncentrere sig når hun skal spise, hvilket er lidt bøvlet.

Grunden til jeg skriver er, at her den sidste uges tid er hun begyndt at blive "vred" når hun sidder med legetøj. Hvis det er noget hun kan putte i munden, bider hun på det og bliver helt rød i hovedet mens hun nærmest knurrer, hun ser ganske enkelt rasende ud. Det sker oftest når hun sidder i sin højstol (nyfødtindsats), hvilket både er i spisestuen og i køkkenet når jeg laver mad, dog også (i mindre grad) når hun sidder hos mig. Selvom det kan være meget kort tid efter en amning, kunne hun være sulten, men hvis jeg prøver at lægge hende til brystet tager hun ikke fat. Ellers sutter hun kort og bliver igen frustreret og kigger væk. Indtil videre har hun ikke bidt mig. Hun sutter også en del på sine hænder, men det er vel meget normalt.

Der er heller ikke noget at se på hendes gummer, og hendes søster fik sin første tand omkring 7 mdrs alderen tror jeg. Det er ikke specielt meget hun savler og jeg synes også hendes reaktion virker ret voldsomt i forhold til, at der ikke er noget at se.

Har du noget bud på, hvad der sker og hvorfor hun er så frustreret? Jeg er lidt i vildrede over hvorfor vores ellers ret magelige baby bliver så sur, og jeg kan ikke huske at storsøsteren nogensinde har gjort sådan.

Tak

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"