Brev:
Sprog
31. marts 2014
Alder:
19 mdr.
Sprog
Hej Helen.
Tak for dit svar angående min datters søvn. Det var bestemt brugbart, ligesom dine andre svar har været.
Min datter er som skrevet tidligere lige blevet 19 måneder.
Hun trives og er det meste af tiden en glad pige. Hun har for tiden nogle stykker af det du kalder fortvivelsesanfald, når tingene ikke vil som hun vil eller når vi sige nej til de ting hun ikke må.
Jeg er for tiden blevet bekymkret for hendes sprog. Hun siger nogle en-stavelsesord. som fx: Hej, bad, mad, far, hov og av.
De resterende ord hun prøver at sige, bliver det kun til den første stavelse af ordet.
bamse bliver til ba, vores kat bailey bliver til ba, pude bliver til til pu osv osv.
I nogle tilfælde benytter hun de babytegn vi har lært hende, men de er så småt ved at falde fra. Hun sætte ikke nogle ord sammen, ud over på opfordring, når vi spørger om hun vil sige tak for mad. så siger hun taark.. Mad..!
Hun er efter en længere pause, iegn begyndt at spørger "er det?" også peger hun.
Nogle enkelte gange har hun sagt et langt ord helt rigtigt. men hun siger det kun en gang og vil efterfølgende ikke gentage ordet når vi spørger hende.
Jeg ved ikke om hun er alderssvarende eller om jeg skal være bekymret..?
Vi synger næsten dagligt og kigger i pegebøger hver aften inden hun skal sove.
Med venlig hilsen
Maria