Vil ikke spise selv og nægter at børste tænder

10. marts 2014

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Vil ikke spise selv og nægter at børste tænder

Kære Helen,

tak for en altid god og informativ brevkasse : )

Jeg har et spørgsmål der omhandler min 13 måneder gamle datters stædighed og jernvilje. Det opleves næsten som om at hun allerede er kommet i trodsalderen! Det er hun naturligvis ikke, men jeg vil høre dig hvordan du mener vi skal forholde os når hun fuldstændig ignorerer os hvis vi beder hende om at lade være med noget hun er i færd med, og bare fortsætter med at lave de hun nu har gang i. Er det normalt for hendes alder ikke at reagere på at vi siger stop, f.eks. når hun ligger på puslebordet og bliver ved med at sparke til et billede der hænger på væggen, eller når hun bevidst bliver ved med at kaste ting ned på gulvet, i spisesituationen, mens hun kigger os skælmsk i øjnene?

Andre situationer hvor hendes stædighed og temperament kommer frem, er når hun skal spise selv. Hvornår kan man forvente, og kræve, at barnet selv kan spise med henholdsvis ske og gaffel? Hvis hun har svært ved det, eller bare nægter at gøre det, er det så bedre at vi mader hende eller at hun får lov at spise med fingrene - eller at vi helt tager maden væk fra hende indtil hun vil prøve at tage skeen/gaflen selv?

Sidstnævnte, at tage maden væk fra hende hvis hun ikke vil spise selv, resulterer oftest i at hun ikke får noget at spise fordi hun stædigt nægter at holde på skeen/gaflen selv. Hun skriger og bliver rasende. Kaster sig frem og ...

Annonce

... tilbage i stolen, og slår til tingene på bordet. Hvad gør vi? Jeg tænker at det er ret vigtigt at hun får noget mad indenbords og er derfor tilbøjelig til at tænke at det så er bedre at hun får lov til at spise med fingrene, kombineret med at vi mader hende, men det er jo helt uholdbart pædagogisk set, mener jeg. Hvad mener du?...

En anden ting, som er sammenhængende med ovenstående adfærd, er i tandbørstesituationen. Hun går fuldstændig amok når vi prøver at børste tænder på hende. Skriger i vilden sky og spræller, sparker, slår og vifter vores hænder væk når vi prøver at komme til med tandbørsten. Vi bliver nødt til at holde hende meget fast og hårdt fast for at komme til, og det føles næsten som et overgreb. Meget voldsomt. Ofte bevæger hun hovedet så meget at hun kommer til at skubbe til tandbørsten der gør at det kommer til at bløde fra tandkødet og det er jo ikke meningen. Det er rigtig synd for hende, og jeg har det meget dårligt med at det skal være sådan en kamp og "lidelse" for hende hver gang. Har du er tip til hvordan vi kan gøre tandbørstesituationen lettere?...Vi har prøvet at hun børste tænder på mig samtidig, og det synes hun også er sjovt, men hun vil kun børste på mig, ikke åbne sin egen mund op.

Pyyh, jeg håber det bliver bedre med tiden. Håber du kan give et par gode råd, for jeg synes godt nok vi kæmper med hende.

På forhånd 1000 tak for svar.

Bedste hilsner
Trine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt