Mad, udvikling og tryghed

12. oktober 2013

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Mad, udvikling og tryghed

Hej Helen

1000 tak for dine forrige svar. De var, som altid, meget brugbare :-)

Lige et kort spørgsmål, til at begynde med:

Bertram er nu 11 måneder og begyndt at kravle. Dvs, han kravler kun i korte distancer, hvis han f.eks skal nå noget inden for 5-6 meter. Skal han længere distancer, så tager han den "svømmende" på maven da det går hurtigere. Men, i stedet for at trække sig frem med den ene arm og skubbe med modsatte ben som han hidtil har gjort, ser det nu ud som om, at han kravler, blot liggende på maven. Det går langt hurtigere, end med den gamle teknik. Men, det er vel også at kryds-koordinerer? :-) Desuden rejser han sig alle steder, går rundt og ting, hvis blot han har noget at støtte sig til, samt går rundt med sin gåvogn.

Ang. spisesituationerne:
Bertram har altid spist alt hvad vi serverede. Sådan er det ikke længere. Han er desuden begyndt at putte maden i munden, spytte det ud, mose det mellem fingrene, for igen at putte det i munden. Han spiser frygteligt grimt, i forhold til, hvad han før har gjort. Jeg kan, ud fra dine svar til andre forældre læse, at det er en meget normal, og undersøgende adfærd for alderen. Så, jeg forsøger, ikke at tildele det nogen synderlig opmærksomhed, andet end at opfordre ham til at putte maden i munden... og ikke i håret og ørerne :-)

En anden ting:
Bertram bliver stadig meget bange for pludselige - og specielt høje lyde. Han bliver bange for andre børn, når de råber højt - selvom han selv kan hvine og skrige een et øre af :-) Når vi kommer nye og uvante steder hen, klamrer han sig til min hals og gemmer hovedet i min brystkasse, indtil han lige har set stedet an, og fået af vide, at alt er ok. Ligeledes er støvsugeren farlig, men alt er ok, bare han kan putte hos min mand eller jeg, når en af os støvsuger.

Jeg blev lidt ked af det, da en kvinde fra min mødregruppe pointerede, at "han da måtte være et ret utrygt barn", når han reagerer som han gør. Jeg er selv pædagog og ved at videreuddanne mig, så selvom jeg nok ikke burde lade mig påvirke, blev jeg alligevel ked af den kommentar.

Jeg har ikke før tænkt, at han skulle være et utrygt barn. Han søger altid både sin far og jeg, når han kommer i situationer, hvor han f.eks. bliver utryg. Han ser som sagt en situation ...

Annonce

... an fra min, eller min mands arm, hvorefter han gerne vil ned og lege, eller over til mennesker han ikke før har mødt. Han tør sagtens bevæge sig væk fra os, men kommer kravlende tilbage, hvis han blir utryg ved situationen. Ligeledes er han rigtig glad for at lege alene inde på sit værelse (selvfølgelig under opsyn, hvor vi går frem og tilbage og ser til ham), men han kommer med mellemrum ind til os i stuen, blot for at få et kram og måske lege lidt med os, for så igen at kravle ind på sit værelse og lege, eller for at tømme nederst køkkenskuffe igen, igen, igen.

Ligeledes satte selvsamme mor spørgsmålstegn ved, om det ikke var lidt underligt, at han var så glad for at lege alene på sit værelse? Vi har gjort meget for at gøre hans værelse hyggeligt og rart - hyggelig belysning, farverige børnebilleder, bamser og legetøj han selv kan nå på hylden, mm. Han har, i en måneds tid, sovet på eget værelse, og fra dag 1. har han været rigtig glad for det. Han sidder tit og leger med klodser, mens han hører børnemusik. Jeg selv leger selvfølgelig også med ham, men tit synes han også at det er hyggeligt, hvis blot vi "sludrer" mens jeg f.eks lægger tøj sammen mm. Er det underligt, at han fint kan underholde sig selv i rum, hvor vi ikke nødvendigvis opholder os hele tiden? Det er jo ikke sådan, at han ikke er under opsyn, eller at vi ikke taler med ham, når vi går frem og tilbage. Tværtimod!
Tænk, så usikker man kan blive, blot pga. nogle kommentarer fra andre mennesker.

Hos Bertram er der fuld fart over feltet, men samtidig kan godt godt "fordybe sig", hvis vi f.eks. kigger i bøger eller leger med klodser. Generelt virker han bare glad og tilfreds

Ang. amning:
Jeg ammer pt. tidlig morgen ved 5-6 tiden, og inden han skal sove om aftenen. Skal jeg stoppe morgenamningen i næste måned, når han bliver 1 år?
Pt. får han 2 amninger i døgnet + 200 ml. babymælk i grød + af kop om morgenen. Derudover på ham en lille skål A38 med frugtmos dagligt.
Bliver hans mælkebehov dækket?
Såfremt jeg skal til at droppe morgenamningen, skal han så til at have mere sød/babymælk af kop, i løbet af dagen? Han foretrækker klart vand, men er dog ikke afvisende overfor mælk af kop.

Endnu engang tak for en fantastisk brevkasse

Med venlig hilsen
Maria.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to