Hjælp til temperament

14. september 2013

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Hjælp til temperament

Hej Helen

Det er ved at være lang tid siden jeg har haft brug for et godt råd, men nu har jeg lige noget igen.

A er blevet 1 år :) Hurra :)

Hun er jo fantastisk og det er så fedt at se alt det hun kan nu, og vildt hvor meget der sker på 1 år...!

Men hun har temperament der siger spar to, desuden mener vuggestuen at hun er ret langt fremme i skoene udviklingsmæssigt.

Rent motorisk går hun praktisk talt selv, hun holder fast om en finger med en hånd og sådan har hun gået den sidste måned.. hun har også taget nogle skridt selv, men hun virker mest tryg ved det andet.. :) hun begyndte at kravle for 3 uger siden, ellers har hun slet ikke vist interesse for det, men det går bare stærkt nu :)

Hun snakker rigtig meget, ofte lyder det som om hun er ved at fortælle et eller andet, for tonerne svinger op og ned, men det er ikke forståeligt endnu.. Det er dog tydeligt at se og høre på hende at hun forstår en del, og hun siger en lyd der betyder ja og hun ryster på hovedet når det er nej.

Hun forstår når jeg om aftenen spørger om hun skal i bad, så løber hun ind og finder håndklædet på værelset, og dernæst ud på badeværelset :)

Nå, men min udfordring er hendes temperament.. for meget af min tid med hende ender i skrig og skrål.. Hun er slet ikke lige så slem, når min mand er selv med hende.. Når vi begge er hjemme er hun storslem, og hun har meget med det så kun er mig hun vil være ved, og kan skrige vildt, hvis min mand forsøger at tage hende.

Når vi skal spise så bliver hun vildt sur når hun skal have hagesmæk på, hun skriger og hun stopper ikke bare lige igen, hvis hendes tallerken er inden for rækkevidde, så kyler hun den ned på gulvet, og det er ikke et uheld, hun sætter hånden på den, kigger på mig og skubber den på gulvet... Hvis det lykkedes mig at aflede hende, som det nogen gang gør, med ...

Annonce

... at stoppe et stykke mad ind i munden på hende.. ved det lyder mærkeligt, men så smager hun på det, holder op med at råbe og spiser lige så stille og roligt som om ingen ting var hændt..

Men så kan det være at hun finder på at putte mad ned i vandglasset, hvis jeg så siger nej eller bare fjerner glasset, så starter vi forfra.. og det gælder bare om at få flyttet tallerknen, for ellers får den en tur.

Jeg har prøvet at reagere med "skæld ud", altså nej og fy - maden skal blive på bordet/tallerknen. Jeg har konkluderet hun var færdig med at spise og sat hende ned. Jeg har prøvet at lade være med at reagere..

Men det bliver bare ved... sidste morgen skreg hun i 1½ time fordi hun havde set der lå frugt i køkkenet. Og det synes jeg ikke hun skulle have som morgenmad.. Jeg tog hende selvfølgelig ud af køkkenet og ind i spisestuen, men hun smed med tallerkenen fordi jeg ikke var hurtig nok. Da hun kom ned på jorden kravlede hun ud i køkkenet og blev ved med at pege op på frugten..

Dernæst skriger hun også hvis det ikke passer hende at jeg sætter hende på gulvet.. Skal jeg fx smøre madpakke om morgenen, og det ikke lige passer hende, så er det skrig og skrål. Og jeg har prøvet at aflede, sige "nu skal du lige sidde her, jeg skal lige..." "jeg kan godt høre du er vred men..." Jeg synes virkelig jeg har prøvet at være pædagogisk, men jeg ved ikke hvad der er "det rigtige" at gøre efterhånden.

Hun har et mega højt aktivitetsniveau, der skal ske noget HELE tiden.. jeg prøver at øve med hende at det er fint også at sidde med en bog, tegne lidt (hvis man kan kalde det det i den alder), lege med duplo klodser - alt sammen hvor vi jo sdder sammen om det.
Men hun vil helst bare op og gå rundt med mig i hånden..... Gåvognen gider hun ikke længere...

Hvad skal jeg snart gøre?

Med venlig hilsen
Sara

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.