Brev:
Optaget af døden
11. maj 2013
Alder:
4 år, 4 mdr.
Optaget af døden
Hej Helen.
Vores dreng er ret 'optaget' af døden. Han spørger meget til hvorfor man dør, hvordan der er i himlen, hvornår forskellige han kender skal dø mv.
Han går meget op i hvilken rækkefølge vi skal dø i forhold til alder - oldemor først, så mormor, farmor og farfar, så far, mor, ham og til sidst hans lillebror.
Han kan lige pludselig spørge om der ikke er koldt i himlen, og græde over, at han ikke vil derop. Han spørger meget til hvad der skal ske med alle vores ting, når vi dør. Om han fx må få huset, bilen mv. En dag var han ked af, at han kom op i himlen før hans lillebror.
Han har ikke en morfar - og var ikke 3 år, da han spurgte om hvor han var, da han havde bemærket at andre havde en 'morfar'.
Vi talte defor om, at han var oppe i himlen - ved månen og stjernerne. Af og til spørger han til ham. Enkelte gange har han grædt og sagt, at han savner ham (og det opstår bare uden videre). Han synes det er træls, at han ikke har mødt ham. Forleden spurgte han sin far: Far, når du dør, så tænkte jeg på, om du kunne tænke dig at bruge dine vinger til at flyve ned og besøge os? Kunne du det far?'
Jeg hørte ham også en dag fortælle sin pædagog i børnehaven, at han ikke har en morfar, at han er oppe i himlen ved stjernerne. Han fortalte at han godt kunne fortælle ham noget, at morfar godt kan høre hvad man siger, men at morfar ikke kan svare.
En dag i bilen sagde han pludselig: Mor - min morfar er en stjerne ik'? Mig: jo - sådan kan man godt sige det. Søn: så tror jeg han er DEN der, for den følger hele tiden efter os'.
Jeg har selvfølgelig selv et savn i forhold til min far, men er virkelig meget påpasselig med ikke at tilføre ham et savn. Men når han spørger, vil jeg jo gerne fortælle ham, hvem hans morfar var. Lyder det som om, at han er blevet talt for meget med herom!!?
Kan det hænge sammen med hans 'frygt' for at ting smides ud!? Er der en fase omkring denne alder, hvor disse sammenhænge fylder meget/mere for børn?
Med venlig hilsen
Mor