Optaget af døden

11. maj 2013

Kategori:
Alder:
4 år, 4 mdr.

Optaget af døden

Hej Helen.

Vores dreng er ret 'optaget' af døden. Han spørger meget til hvorfor man dør, hvordan der er i himlen, hvornår forskellige han kender skal dø mv.
Han går meget op i hvilken rækkefølge vi skal dø i forhold til alder - oldemor først, så mormor, farmor og farfar, så far, mor, ham og til sidst hans lillebror.

Han kan lige pludselig spørge om der ikke er koldt i himlen, og græde over, at han ikke vil derop. Han spørger meget til hvad der skal ske med alle vores ting, når vi dør. Om han fx må få huset, bilen mv. En dag var han ked af, at han kom op i himlen før hans lillebror.

Han har ikke en morfar - og var ikke 3 år, da han spurgte om hvor han var, da han havde bemærket at andre havde en 'morfar'.
Vi talte defor om, at han var oppe i himlen - ved månen og stjernerne. Af og til spørger han til ham. Enkelte gange har han grædt og sagt, at han savner ham (og det opstår bare uden videre). Han synes det er træls, at han ikke har mødt ham. Forleden spurgte han sin far: ...

Annonce

... Far, når du dør, så tænkte jeg på, om du kunne tænke dig at bruge dine vinger til at flyve ned og besøge os? Kunne du det far?'

Jeg hørte ham også en dag fortælle sin pædagog i børnehaven, at han ikke har en morfar, at han er oppe i himlen ved stjernerne. Han fortalte at han godt kunne fortælle ham noget, at morfar godt kan høre hvad man siger, men at morfar ikke kan svare.

En dag i bilen sagde han pludselig: Mor - min morfar er en stjerne ik'? Mig: jo - sådan kan man godt sige det. Søn: så tror jeg han er DEN der, for den følger hele tiden efter os'.

Jeg har selvfølgelig selv et savn i forhold til min far, men er virkelig meget påpasselig med ikke at tilføre ham et savn. Men når han spørger, vil jeg jo gerne fortælle ham, hvem hans morfar var. Lyder det som om, at han er blevet talt for meget med herom!!?

Kan det hænge sammen med hans 'frygt' for at ting smides ud!? Er der en fase omkring denne alder, hvor disse sammenhænge fylder meget/mere for børn?

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor