Brev:
Vil ikke trøstes - 11 mdr.
25. april 2013
Alder:
11 mdr.
Vil ikke trøstes - 11 mdr.
Hej Helen
Jeg skriver til dig igen da vi har nogle ''problemmer'' med vores datter, og sidst fik vi rigtig god hjælp og forståelse fra dig :)
Lige lidt baggrundsviden :
Hun er født 6 uger for tidlig, og jeg var indlagt med hende i 14 dage. Hun fik kolik da vi kom hjem fra sygehuset, og ''boede'' stort set på min arm det første 4 måneder af hendes liv. Indtil omkring hun var 6 måneder, var hun altid utilfreds med alt, og kunne f.eks ikke lide at sove i barnevognen. Dette er nu slut og hun er en glad og tilfreds pige, som er meget nysgerrie og har let til smil. Dog er hun UTROLIG stædig og har et voldsomt temperament. Hun snakker utrolig meget (og højt), og spiser alt mad og meget mad.
Vores første problem:
Vores datter er næsten 11 måneder og begyndt i vuggestue for 3 uger siden. Jeg har en måned til indkøringen og synes det er godt med korte dage for hende.
Den første uge var hun DYBT ulykkelig der nede og de ringede hurtig efter mig igen. Nu græder hun når jeg går, men det stopper hurtig igen. I middagsstunden er hun med kendt personale nede på en anden stue, og så går det galt. Hun bliver sur og ked af det, og de ringer her efter mig, når hun har skreget i en halv time. Nu er der kun en uge tilbage af min barsel, og er ved at blive lidt bekymret for hvordan det skal gå. Hendes far har siden hun startede i vuggestue kun været hjemme i weekederne pga. skoleophold, men nu er det slut fra i dag.
Når far er hjemme er det som regl ham der putter hende om aftenen, for det går bedst når det er ham, men når han så ikke har været her har det jo været mig, og hun klampre sig til min hånd og vågner når jeg går. I løbet af natten, vågner hun og stopper ikke med at skrige med mindre hun kommer med ind i min seng, hvor hun putter ind til mig. Der er ingen problemmer om natten når far er hjemme. Jeg oplever at hun om dagen ikke vil sidde eller bæres af andre end mig eller hendes far. Hun bliver vild ked af det, og kaster sig ud efter en. Dette er også startet efter hun begyndte i vuggestue. Er dette bare begyndelses problemer?
Personalet har svært ved at trøste hende og når hun bliver ked af det / sur skriger hun med det samme meget voldsomt og højt. Der er ikke foreskel på om hun er lidt sur eller meget og det oplever jeg også hjemme, når det ikke lige passer hende. Man kan godt se forskel på om hun er sur eller ked af det, men skrigene er lige høje. Hun er rigtig glad for andre børn, og søger dem selv, og snakker med dem.
Problem nr. 2:
Hun vil ikke berøres. Altså forstået på denne måde. Hun vil ikke holdes om, nysses eller bare sige stille ved en. Der skal ske noget HELE tiden. Hun er nysgerrig og alt skal røres ved og leges med. Dette er jo gode tegn, men synes godt nok hun er en vildbasse. Når man vil putte med hende skubber hun sig væk, og bliver sur. Kun om natten, vil hun og så vil hun endda rigtig gerne.
Problem nr 3:
Jeg synes hun er motorisk bagud. Hendes manglende livsglæde blev nået helt andet da hun fik en gåvogn. Hun blev et andet barn. Hun kunne selv komme omkring, og synes lige pludselig alt var godt. Dette har dog medført at hun ikke kan kravle. Hun vil helst ikke ligge på maven, med mindre jeg leger med hende, triller bold osv. Hvis hun bare ligger selv på maven og leger bliver hun sur og skriger. Hun kan godt dreje rundt om sig selv, og skubbe sig bagud, men hun kan f.eks ikke trille. Jeg er begyndt at øve hver dag med hende at hun skal ligge på maven, men giver op efter 15 min, da hun så ikke synes det er sjovt mere. Hun er for et par uger siden begyndt at rejse sig op af ting, men er dog meget usikker og balancen er ikke i top. Hvad kan jeg gøre mere? jeg tror hun kommer til at gå før hun kan kravle. Vi bruger stadig gåvognen, og hun er nu så god til den at hun kan gå overalt, løb og dreje. Hvis hun ikke kan komme forbi løfter hun den :)
Alt i alt er hun en glad og tilfreds baby når bare enten mor eller far er der. Hun har bare et voldsomt temperament og hendes tålmodighed er lig nul.
Hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende????
På forhånd mange tak.
Hilsen Gitte