Brev:
Når udseende og sind ikke passer sammen
16. april 2013
Alder:
4 år, 5 mdr.
Når udseende og sind ikke passer sammen
Kære Helen
Der har i den sidste tid været en del udsendelser om, hvordan det er at være adopteret. Især hvad det betyder for børnene ikke at være sammen med, og måske endda føle sig afvist af sin biologiske familie, og at vokse op i et samfund, hvor man ser anderledes ud.
Det har sat en del tanker i gang. Mit barn er ikke adopteret, men hans far er afrikaner, hvorfor han ikke umiddelbart ligner mig eller sin far for sags skyld. Dette afføder en del snakke og til tider også frustrationer. På den ene side kan jeg ikke være venner med hans dukke, fordi den er sort ligesom ligesom han og far, så det er kun dem, der kan være venner med den :-) På den anden side krævede det gråd, frustration og gemme sig på værelset at konstatere, at vi ikke havde samme øjenfarve. Også selvom vi havde en lang snak om, at han har sin fars smukke øjne.
Mit spørgsmål til dig er, om der findes litteratur eller andet, som vi enten kan læse for ham eller for os som forældre, der kan ruste ham til det samfund, han er en del af (hvor folk ikke umiddelbart kan se, at mor er mor), og/eller bøger der kan forklare ham, hvorfor det er, at han hverken ligner mor eller far, men er en dejlig blanding?
På forhånd tak!