Ved hvad hun vil og temperament

13. februar 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Ved hvad hun vil og temperament

Hej Helen

Min dejlige datter på 5 mdr ved hvad hun vil! Og det er jo i og for sig fint nok, jeg er bare i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an.

Både hendes far og jeg har en del temperament, så det ville jo nok være underligt hvis vi fik et barn uden :-)

Nå, men hun er ekstremt dårlig til at ligge selv og lege, hun bliver mildest talt skide sur. Men jeg skal jo altså lige have lavet aftensmad og lign. Som jeg skrev i sidste brev er jeg jo selv med hende mellem kl 10-22 som oftest.

Har en skråstol (trip trap) som jeg forsøger at sætte hende i, men det gider hun i max 5 min, og helst hvis jeg står lige ved siden af.

Legetæppet gider hun også kun hvis jeg ligger nede ved siden af hende og aktiverer hende.

Jeg kan jo ikke have hende i bæresele hele tiden.

Jeg får det bare så dårligt når jeg nogen gange bliver nødt til at lade hende ligge og skælde ud fordi jeg altså lige skal ordne noget bestemt fx stege kød af på en pande.

Det skal lige siges at det er sjældent hun græder, hun skælder ud - MEGET højlydt! Græder hun, så tager jeg hende op med det samme.

Hun er generelt MEGET aktiv, og der skal helst ske noget hele tiden. Hun er også ret fremmelig motorisk virker det til, ...

Annonce

... hun vil gerne op at sidde og hun prøver ihærdigt at få knæene op under maven når hun ligger på maven. Og så er yndlingsbeskæftigelsen at stå ved os og hoppe.. det kunne hun gøre dagen lang..!

Jeg tumler med hende, vender hende på hovedet flere gange dagligt, synger og laver fagter, viser hende hvordan det forskellige legetøj skal bruges - hun har lige i går fundet ud af hvordan man ryster en rangle.. Så det synes hun er vældig morsomt.

Men spørgsmålet er nu mest, hvor meget forstår hun? Jeg ved godt hun ikke kan finde ud af at tænke "hvis jeg græder, så kommer min mor og tager mig op".

Og hvordan skal jeg forklare min mand at der er forskel på at hun ligger og skælder ud på legetæppet og så at bruge "godnat og sov godt" metoden til at få hende til at sove. (Min mand synes det lyder vildt smart med den metode, men jeg nægter at bruge den, da jeg ikke kan se den gør noget godt - men han synes det er same same om hun ligger på legetæppet og skælder ud eller om hun ligger i sengen og græder om aftenen).

Hvis du har ideer til noget jeg kan aktivere hende med også, så kom endelig med det. Vi begynder til stimulastik sidst på mdr, så det håber jeg også hjælper lidt.

Med venlig hilsen
Sara

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!