Andres mening om vores drengs udvikling

6. februar 2013

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Andres mening om vores drengs udvikling

Hej Helen,

Tusind tak for en rigtig god brevkasse! Og tak for dine tidligere svar, smiler :-)

Jeg går med et problem, der både går på mig som mor, men også på vores lille dreng, vores første og eneste (vi prøver ikke endnu, men kunne godt tænke os én mere inden for de næste par år).

Selvfølgelig skal man ikke gå og sammenligne sit barn med andre børn i samme alder – udvikling sker meget individuelt, og det kan jeg også godt se i mødregruppen (vi er 5). Piger går og snakker før drenge, og det er bestemt også tilfældet, som jeg kender det. Pigerne, jeg kender, på samme alder som vores dreng, begyndte både at gå og tale inden det fyldte 1. år. Vores dreng på nu 14½ måned gør hverken eller…

Efter fødslen blev vi 10 dage på sygehuset, da vores dreng kun vejede 2½ kg., men dog 50 cm. Kort fortalt pga. at jeg fik forhøjet blodtryk, som jeg fik medicin for fra midt i graviditeten (får stadig medicin, øv!). Hans blodsukker var meget lavt, så han fik lagt drop. Hver dag blev der taget blodprøver, som de tog fra hælen. Vi fik at vide, at han sandsynligvis ville komme til at gå relativt sent, da følsomheden i hælen kunne være forstyrret i længe pga. de mange stik.

Han går dog meget med sin gåvogn herhjemme, og han synes bare, det er vildt skægt. Han trasker frem og tilbage, frem og tilbage. Han stopper også tit, når han kommer til spejlet, griner til sig selv, og er meget optaget af at se sig selv, og så går han videre :-)

Hvis jeg fx skal i kælderen, og er alene med ham, så kommer han altså i kravlegården. Den vi har, er lidt større end mange ellers er i dag. Han er lidt utilfreds med at komme derned, men finder hurtigt noget spændende at lege med. Ellers er han ikke i kravlegården.

Han vil ikke spise selv. Den del har jeg fået svar på fra dig i forgårs :-) ”14 mdr. vil ikke spise selv”.

Han pylrer meget om formiddagen omme hos dagplejemoren. Det oplever vi dog ikke herhjemme – vi synes, han er dejligt glad :-) Dog kan jeg godt genkende det, når hun siger, at han bliver ked, når man går fra ham – fx når jeg sætter ham i kravlegården og går ned i kælderen; men han kommer ret hurtigt fra det pylren, fordi han finder noget spændende at lege med. Eller også bare hvis jeg sætter ham ned for at lege på gulvet i stuen, og jeg går ud i køkkenet, så pylrer han også – men det går jo over. Jeg skal jo ud og lave det, jeg skal i fx køkkenet, og så må han lige lege alene – sådan er det (altså ment på den kærlige måde).

Dagplejemor siger, at hun aldrig har oplevet et så pylret barn i de næsten 20 år, hun har passet børn! Og det gør mig bare så ked af at høre. Min kæreste siger, at det kan jo ikke passe – så pylret er vores dreng altså heller ikke. Og det giver jeg ham altså ret i. Hun synes, han er SÅ dårlig til at spise selv. Og hun synes, at nu må han altså snart se at gå selv også. En anden dreng hos hende, to måneder yngre, han spiser selv! Og han er så småt begyndt at gå selv. Desuden vil vores dreng være den ældste hos hende inden for de næste par måneder, så han skal altså snart have styr på det med at spise kvarte selv, og selv gå rundt og uden at pylre, når man går fra ham. Hun oplever, at han ikke kan rumme de andre børn.

Det med, at han ikke kan rumme andre børn – det kan jeg ikke sige noget til, for vi har ikke andre med børn, så hos os er der bare ikke andre børn. Nogen gange møder vi jo nogen med et eller flere børn, og der oplever vi altså ikke det samme.. Der er bl.a. et barn i omgangskredsen, der er 2½ - ham leger han ikke så godt med; vores dreng kigger mest på ham, lidt lige som om han vil kopiere den store. Den store ...

Annonce

... er dog lidt voldsom, og siger meget højt Nej! hele tiden, og vil ikke dele legetøj, lige meget om det så er vores drengs eget legetøj. Så nogen gange går vores dreng faktisk bare fra ham, for han må jo alligevel ikke noget i hans selskab.

Dagplejemor har også nævnt, at det måske er hans ører, der driller ham. Han fik jo lagt dræn i for et par uger siden, og de skal først tjekkes om godt to uger – men nu vil jeg ringe og spørge ørelægen, om han vil se ham en af de nærmeste dage. Dagplejemor mener, at han måske ikke kan rumme de andre børn, fordi ørerne driller. Hvis nu det ene eller begge dræn er faldet ud, eller sidder forkert..

Åh, jeg har det bare så svært med det, for jeg føler, vores dreng bliver presset mere end godt er. Jeg synes jo, at han er ham, og han skal have lov at følge sin helt egen udvikling. Han er ikke dum, og han er altså ikke unormal! Så det gør bare ondt at få at vide af dagplejemor, at hun oplever ham, som hun gør.

Vi har ellers og har hele tiden haft en rigtig god fornemmelse for, at vores dreng har det godt hos hende, og hun virker til virkelig at have styr på alt. De er meget aktive i dagplejen, og de mødes tit med de andre dagplejere i gruppen, og det er jo meget positivt. Efter vores mening i hvert fald. Vi har også kun hørt rigtig godt om hende, og vores dreng bliver altid så glad og vil over til hende om morgenen. Han er rigtig glad for hende, ingen tvivl om det. Og hun er også rigtig glad for ham – og vi er jo også glade for, at hun siger, når der er noget.

Jeg kommer bare til at føle nu, at jeg er en dårlig mor, der ikke formår at hjælpe mit barn med hans udvikling. Som om jeg ikke formår at guide ham ud i den store verden. Det gør mig virkelig ked af det, men har ikke lyst til at tale med dagplejemor om det. For jeg har heller ikke lyst til at bremse hende, så det måske ender med, at hun ikke har lyst til at fortælle mere etc.

Vores dreng er for det meste bare så dejligt glad :-) Han smiler, blinker med øjnene til én ;-) Griner meget, og plaprer (da han jo ikke kan tale endnu) meget, det lyder vildt skægt, og nogen gange lyder det til, det er rigtige ord, bare sagt lidt utydeligt :-D Han ser også meget interesseret på én, hvis man nu finder på en ny lyd; så kigger han meget intens på munden og så skal man bare sige det hele tiden.

Han er også rigtig god til at forbinde vores ord med noget bestemt. Fx hvis vi spørger: ”Hvad siger julemanden?” og så siger han: ”ho, ho, hoooo”, det er bare SÅ SØDT :’) Og hvis nu vi spørger, om han vil gynge, så kigger han derned og klukgriner, og det samme med bad (der bruger vi også Babytegn) og han klukgriner og kan næsten ikke vente med at få tøjet af. Det samme, hvis vi siger ”appelsiiiin”, så kigger han hen på bordet, hvor de plejede at stå :-) Vi oplever, at han faktisk forstår rigtig mange ting.

Undskyld, det blev lidt langt brev, men jeg håber, du kan give os nogle ord med på vejen, og måske nogle gode råd, hvis der er noget, vi gør forkert eller med fordel kunne gøre anderledes.

Jeg har dine bøger ’Dit Barns Udvikling’, ’Børn & Søvn’ og ’Børn & Mad’, men den sidste er desværre blevet væk for mig, men jeg leder videre. Låner den nu nok snart på biblioteket, så jeg har den, når nu jeg ikke kan finde min egen. Har også haft den med mig nogen gange, men synes nu ikke jeg kan have forlagt den et andet sted end herhjemme. Jeg bruger dem til at slå op i :-) og det er fedt også at bruge hjemmesiden til at søge på andre, der har oplevet noget lig det, man selv går og bøvler med. Så bare: Tak, Helen! Dine ord er guld værd :-)

Venlig hilsen
fra en bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!