Brev:
Sværere at få til at sove og spise
8. januar 2013
Alder:
2 mdr.
Sværere at få til at sove og spise
Kære Helen, tusind tak for dine tidligere svar som har været en kæmpe hjælp for vores familie.
Vores dejlige lille pige er nu 11 uger og 4 dage og der har meldt sig lidt flere spørgsmål.
Vi fulgte dit råd og gav hende en flaske om aftenen, hun har fået 120 ml. som hun har spist hver aften, vi har justeret tidspunktet løbende, men er endt med kl. ca. 20. for da er hun så træt, at hun ikke kan mere. Det har gjort at vi i lang tid har haft en glad pige, der har sovet igennem hele natten fra ca. 21 til kl. ca. 6.30 nogen gange længere!
Hun har nu de sidste par uger siden før jul været svær at få til at tage flasken, hun har nogen aftener kun taget 60 ml. og det har krævet meget ”overtalelse”. Hun er også blevet sværere at putte om aftenen. Normalt faldt hun i søvn ved de sidste dråber af flasken, nu skal vi ind og gå rundt med hende i uldposen flere gange før hun sover. Hun er begyndt at sove meget uroligt og skal ammes flere gange i løbet af natten. Hvad kan have gjort denne forskel? Igår aftes spiste hun 110 ml. men vågnede alligevel kl. 1 og kl. 3 og så kl. 5 og ville have mad, men hun blev ved med at falde i søvn under amningen.
Hun er glad, opmærksom og pludrende i dagstimerne følger med i alt og griner meget. Hun kan være lidt utilfreds i eftermiddags/ aftentimerne, fordi hun er meget svær at få til at sove den sene eftermiddagslur kl. 17.00, men ellers er hun generelt en meget nem og glad baby.
Det er denne dagsplan jeg forsøger at ”arbejde” efter, men det er sjældent den kører helt efter planen. Den er baseret på hvad jeg har fornemmet, at hun har brug for og dit råd om, at hun ikke må være vågen for længe af gangen. Jeg vil gerne vide, hvor meget jeg skal gøre for at holde planen, skal jeg f.eks. vække hende om morgenen eller om eftermiddagen, hvis hun gerne vil sove længere? Eller er det helt tosset?
6.30 Vågne
Ammes i sengen
Ren ble/tøj på
Lege, hygge
Ammes
7.30 Sove morgenlur i uldpose i halvmørkt køligt rum
9.00 Vågne
Ammes
Lege, hygge
Ren ble
Ammes
12.00Sove i barnevogn udenfor/ i uldpose i halvmørkt køligt rum
15.00Vågne
Ammes
Ren ble
Lege, hygge
Ammes
17.00Sove i uldposen i halvmørkt køligt rum
18.00Vågne
Ren ble
Lege, bad 1-2 gange pr. uge
19.00Ammes
Putteritual
20.00Ren ble/nattøj
120ml. i flaske
Puttes i uldpose i halvmørkt køligt rum
Bæres op i vuggen i uldposen, når vi selv går i seng, hun sover i uldposen om natten.
På forhånd tusind tak dit svar.
Venlig hilsen
Camilla