Min datter er født for tidligt

6. december 2012

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Min datter er født for tidligt

Kære Helen.

Jeg har en datter fra juli måned, som blev født 4 uger for tidligt. Mit vand gik pludselig om morgenen, hvorefter jeg blev sat i gang. Efter fire forfærdelige dage på en hård fødebriks og med vestimelerende drop og piller, havde jeg slet ikke åbnede mig. Det endte derfor med akut kejsersnit.
Jeg var i forvejen meget bange for fødslen, og jeg synes ærlig talt, at det var nogle helt skrækkelige døgn, hvor jeg ikke føler jeg blev hørt på. Jeg havde fået lavet en fødselsaftale, som slet ikke blev overholdt, og jeg kan mærke, jeg stadig er meget skuffet og også sur over mit forløb. Det var simpelthen så hårdt.

Nå, men min datter kom jo så til verden ved kejsersnit efter de fire døgn. Jeg havde forfærdeligt ondt bagefter, og der gik faktisk fire uger, før jeg kunne holde til bare at handle ind. Jeg lå konstant i sengen og var ked af det, fordi jeg havde så ondt og jeg blev så hurtigt træt. Er det normalt efter et kejsersnit, eller skyldtes det mon, at jeg først havde ligget i de fire døgn?
Der gik faktisk 7 dage, før jeg selv kunne gå mere end ti skridt, og jeg turde knap nok drikke, da jeg ikke ...

Annonce

... kunne overskue turen ud til toilettet.

Min datter er jo så født knap en måned for tidligt, og jeg er meget fokuseret på hendes udvikling. Jeg er så bange for, at hun skal være bagud eller fejle noget, fordi hun jo ikke fik lov til at ligge den måned ekstra. Hun begyndte først at smile, da hun var tre måneder, og der er mange ting, som hun er bagud med. Jeg ved godt, at man skal korrigere alderen, men alligevel synes jeg, hun er en del bagud. Jeg er så bange for, at hun har taget skade af at være kommet så tidligt til verden. Ved du, hvordan sådan noget er rent statistisk? Og hvad man skal holde øje med? Er det først i skolealderen, at sådan noget viser sig? Jeg spekulerer som en gal, og jeg er faktisk så ked af det, fordi jeg føler, at det tager en del af glæden fra mig.

Pga. besparelser har jeg som førstegangsmor kun haft sundhedsplejerske en enkelt gang, da hun var 8 dage gammel. Jeg har forsøgt at ringe til hende ang. mine bekymringer, men hver gang siger hun, at det ved hun ikke noget om, men hvis hendes kolleger har et svar, så vil hun ringe tilbage. Det gør hun bare aldrig.

Hilsen den urolige mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.