Brev:
Min datter er født for tidligt
6. december 2012
Alder:
4 mdr.
Min datter er født for tidligt
Kære Helen.
Jeg har en datter fra juli måned, som blev født 4 uger for tidligt. Mit vand gik pludselig om morgenen, hvorefter jeg blev sat i gang. Efter fire forfærdelige dage på en hård fødebriks og med vestimelerende drop og piller, havde jeg slet ikke åbnede mig. Det endte derfor med akut kejsersnit.
Jeg var i forvejen meget bange for fødslen, og jeg synes ærlig talt, at det var nogle helt skrækkelige døgn, hvor jeg ikke føler jeg blev hørt på. Jeg havde fået lavet en fødselsaftale, som slet ikke blev overholdt, og jeg kan mærke, jeg stadig er meget skuffet og også sur over mit forløb. Det var simpelthen så hårdt.
Nå, men min datter kom jo så til verden ved kejsersnit efter de fire døgn. Jeg havde forfærdeligt ondt bagefter, og der gik faktisk fire uger, før jeg kunne holde til bare at handle ind. Jeg lå konstant i sengen og var ked af det, fordi jeg havde så ondt og jeg blev så hurtigt træt. Er det normalt efter et kejsersnit, eller skyldtes det mon, at jeg først havde ligget i de fire døgn?
Der gik faktisk 7 dage, før jeg selv kunne gå mere end ti skridt, og jeg turde knap nok drikke, da jeg ikke kunne overskue turen ud til toilettet.
Min datter er jo så født knap en måned for tidligt, og jeg er meget fokuseret på hendes udvikling. Jeg er så bange for, at hun skal være bagud eller fejle noget, fordi hun jo ikke fik lov til at ligge den måned ekstra. Hun begyndte først at smile, da hun var tre måneder, og der er mange ting, som hun er bagud med. Jeg ved godt, at man skal korrigere alderen, men alligevel synes jeg, hun er en del bagud. Jeg er så bange for, at hun har taget skade af at være kommet så tidligt til verden. Ved du, hvordan sådan noget er rent statistisk? Og hvad man skal holde øje med? Er det først i skolealderen, at sådan noget viser sig? Jeg spekulerer som en gal, og jeg er faktisk så ked af det, fordi jeg føler, at det tager en del af glæden fra mig.
Pga. besparelser har jeg som førstegangsmor kun haft sundhedsplejerske en enkelt gang, da hun var 8 dage gammel. Jeg har forsøgt at ringe til hende ang. mine bekymringer, men hver gang siger hun, at det ved hun ikke noget om, men hvis hendes kolleger har et svar, så vil hun ringe tilbage. Det gør hun bare aldrig.
Hilsen den urolige mor