Brev:
Adfærdsvanskelig 3 årig?
14. november 2012
Alder:
3 år
Adfærdsvanskelig 3 årig?
Kære Helen
Jeg har i flere år fuldt din brevkasse med stor glæde, men det er første gang jeg selv vælger at skrive.
Jeg er mor til to skønne drenge på 3 og 4 år og bor sammen med deres far. Vi har begge studeret de sidste 5-7 år og derfor været meget hjemme i perioder, andre perioder har vi været meget væk.
Mit spørgsmål drejer sig om min mindste dreng der lige er fyldt 3 år og er en dreng med et stort temperament og en god portion stædighed.
Hans første år gik som det skulle, han var en rolig og tilfreds dreng der dog sammenlignet med sin storebror var lidt langsom i sin udvikling. Han kravlede først da han var omkring 10-11 mdr og gik da han var ca. 17-18 mdr., sprog har der heller ikke været meget af, og synes til tider han var svær at holde i kontakt (f.eks. synge en sangleg osv.) (tilsammenligning kravlede hans storebror 6 mdr. gammel, gik 12 mdr. gammel og talte et flot sprog da han var 2 år)
Omkring 1,5 års alderen blev han rigtig svær at lægge i seng om aftenen og var generelt mere pylret og sur i løbet af dagen. Jeg havde ham til læge, men hun mente han udviklede sig fint. Jeg valgte også at skifte vuggestue, da jeg synes han var meget overladt til sig selv i den gamle og håbede på han ville få det bedre med mere voksen kontakt i den nye (en Steiner institution).
Han blev rigtig glad for den nye vuggestue og jeg kunne mærke at han trivedes bedre der. Pædagogerne var dog enige i vores betragtning at han var meget stædig, udadreagerende og en smule asocial, dog ikke nok til at de mente han havde en psykisk lidelse.
Omkring 2 års alderen blev vi igen opmærksomme på hans manglende sprog og forståelse samt de skrækkelige aftener, hvor han ikke ville sove. Jeg valgte på egen hånd at opsøge en ørelæge (vores egen læge mente ikke hørelsen fejlede noget) og han havde selvfølgelig væske på begge ører! som lægen mente han havde haft siden 1 års alderen. Han fik lagt dræn og jeg troede nu at alting ville forandre sig, det gjorde det bare ikke helt. Hans sprog blev klart bedre med flere ord end bare mor og far, men temperamentet og stædigheden forsvandt ikke.
Han er i dag 3 år, har et lille ordforråd på ca. 20 ord, hvoraf halvdelen er uforståelige. Han snakker lidt som en døv, altså meget nasalt. Han leger næsten kun med sin bror i børnehaven som han også tit slår (hans storebror er en stille men glad og meget kvik dreng), han er ofte afvisende og til tider aggressiv over for de andre børn. Han har svært ved at koncentrere sig om en ting ad gangen og kan slet ikke sidde stille længe nok til at læse en bog, lægge et puzzlespil, spise et måltid ved bordet, få skiftet ble (han har ingen interesse for toilettet) etc. Han reagerer i disse situationer med at blive hysterisk (et sådan anfald kan blive ved i en time) Det kan også være små ting som tricker hans raseri; såsom at lynlåsen på jakken skal lukkes på en bestemt måde, at han vil have hue på indenfor osv.
Udover alle disse ting er han også en sjov, fræk og livlig dreng, der en gang imellem også gerne vil kysses og krammes. Han trives klart bedst udenfor hvor han kan få afløb for sin energi og nysgerrighed.
Vi har prøvet at lægge hans kost om så kan undgår mælk, gluten og sukker og jeg synes kan er blevet en smule roligere men ikke meget.
Jeg håber du kan give mig et bud på om han fejler noget eller vi bare har fået en dreng med 'krudt i' og hvordan vi tackler ham bedst muligt.
Det skal også lige nævnes at han ved nakkefoldsscanningen havde forstørret nakkefold. Kan det mon være tegn på andre sydomme, når det nu viste sig at han ikke havde Downs?
På forhånd mange tak for dit svar.