Brev:
Pylret, sur og trodsig datter
17. oktober 2012
Alder:
15 mdr.
Pylret, sur og trodsig datter
Kære Helen
Så har jeg igen brug for dine ord og råd! :-)
Vores dejlige datter, som startede i vuggestue for 6-7 uger siden, har udviklet sig til en meget sur/gal/tvær pige, som i vuggestuen overhovedet ikke gider de andre børn, hun græder hvis de kommer for tæt på og slår dem eller skubber dem væk - desuden vil hun allerhelst bæres rundt af pædagogerne eller sidde i skødet hos dem ALENE, for hun bliver gal hvis andre børn også vil være hos pædagogerne (alt dette har de meget søde pædagoger fortalt os).
Når vi henter hende i vuggestuen begynder hun at græde ved synet af os og så pylrer hun for det meste resten af dagen indtil sengetid (hvor der så til gengæld ikke længere er problemer, som jeg ellers tidligere har skrevet til dig om - nu sover hun mere eller mindre igennem fra kl. 19 til kl. - 06/07 og falder i søvn i det sekund hun bliver lagt).
Jeg kan jo godt selv regne ud, at det hele nok skyldes de mange store omvæltninger hun har oplevet de sidste par måneder... jeg er begyndt på arbejde igen, hun er startet i vuggestue, hun har fået flere tænder som har gjort ondt, hun har været forkølet/syg af flere omgange, jeg er helt stoppet med amning (fik bryst før sengetid indtil for et par uger siden) og hun får nu kun 1 lur i vuggestuen (selvom hun er træt kan de ikke få hende til at sove mere end lur på ca. 1½ times længde). Det er mange ting på én gang for en lille pige!!...
Vi giver masser af knus, kram og opmærksomhed, når vi er sammen om morgenen og eftermiddagen (og weekenderne selvfølgelig), men sammen med os er hun meget meget pylret, vil hele tiden have sin sut, vil være i favn og gider så alligevel ikke være i favn når hun kommer op til os, vil ned igen, men vil alligevel ikke lege selv og har i det hele taget svært ved at finde ud af hvad hun vil, virker det til. Hos os pylrer hun som sagt meget (og kan også blive meget gal, hvis vi siger 'nej' til noget hun ikke må pille ved, f.eks.) mens det i vuggestuen ikke så meget er gråd de oplever, men mere en gal/sur pige.
Det gør mig rigtig ked af at høre fra pædagogerne at hun er sådan, selvom de også siger, at det er normalt og blot er en fase, for jeg synes jo at hun for ikke så længe siden var en glad, let og legende pige, som charmede os alle - den side ser vi aldrig rigtig mere...
Jeg håber, at du vil give et par ord med på vejen, og måske forslag til hvad vi kan gøre anderledes for at hjælpe vores pige til bedre humør?
Jeg glæder mig til at høre fra dig!
Kærlige hilsner og på forhånd tak,
den lidt triste og fortvivlede mor