Brev:
Flytter til USA
3. september 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Flytter til USA
Hej Helen
Vi flytter om 2 uger. Faktisk helt til USA. Det er planen, at vores søn på 2½ skal starte i vuggestue derovre til oktober. Hvordan anbefaler du, at vi griber det an? Skal det være med en indkøringsperiode på 14 dage a la, da han startede i vuggestue herhjemme i DK.
Det er kun min mand, der skal arbejde derovre. Jeg er på barsel med vores 2. søn på 4 måneder, så vi kan være meget fleksible med, hvor længe han skal være der af gangen. Nu kender jeg selvfølgelig ikke reglerne derovre, men håber da de er lige så fleksible som herhjemme :)
Vi har ikke talt ret meget med ham om flytningen. Vi har syntes, at han var for lille til rigtigt at forstå det. Han har oftest haft mest glæde, at få fortalt tingene dagen før. Fx hvis vi skulle på besøg hos bedsteforældre eller på udflugt eller lignende (dette er selvfølgelig noget større). Hvis han har fået det fortalt i godt tid (fx en uge før), er han blevet noget forvirret over, at der var ventetid. Men han bliver jo hele tiden ældre, og kan måske godt forstå det nu.
En anden ting. Vi har heller ikke gjort noget ud af at lære ham sproget. Men nu er jeg blevet i tvivl. Skal vi forsøge at lære ham nogle ord?
Han var lidt sent til at snakke. Der kom først rigtig gang i sproget, da han var 2 år. Nu går det dog rigtig fint med lange sætninger og formuleringer, spørgsmål og eftertanker :)
Vi tager et lille album med billeder fra vuggestuen med derover. Og så får han selvfølgelig lidt yndlings legetøj og bøgerne med sine godnat historier med derover. Men har du nogle råd til hvordan man forbereder en lille dreng på 2½ på så store omvæltninger i hans liv?
Jeg må indrømme, at jeg kan har dårlig samvittighed over at tage ham ud af en vuggestue, som han er rigtig glad for og hvor han har det rigtig godt med mange af de andre børn. Og herefter påtvinge ham nye voksne, nye børn og et nyt sprog oveni. Er det bedre, han går hjemme sammen med mig og den lille, selvom det bliver meget på den lilles præmisser (han sover desværre ikke ret meget hverken dag eller nat - som jeg tidligere har skrevet til dig).
Vores søn er ret udadvendt og opsøgende. Vi har ligeledes haft en samtale med en af hans pædagoger, som også mener, han er meget imødekommende over for nye ting og også robust nok til at klare et skift. Men hun siger samtidig, at vi skal være opmærksomme på, at han ikke får et knæk.
Som bonus skal jeg måske nævne, at vi kommer hjem i første halvdel af 2013. Hvor han vil få et nyt skift til børnehave, da jeg skal starte på arbejde igen.
Venlig hilsen
En lidt bekymret mor