Dialog og kontakt

31. august 2012

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Dialog og kontakt

Hej Helen

Jeg er mor til Marius på knapt ½ år. Dejlig livlig dreng som gerne vil udforske alting. Jeg er derfor lidt bekymret over at han aldrig har udvist den store interesse for øjenkontakt og dialog med mig, dette er når han sidder hos mig på skødet. Hvis han ligger på ryggen kan jeg godt underholde ham og få ham til at smile, de fleste gange, men på skødet underviger hans blik ALTID. Han nærmest drejer hovedet, ser op langs min skulder og kigger over mit hoved og ned igen på den anden side.

Min egen SP foreslog at jeg skulle lade ham ligge og lege for sig selv længere tid at gangen uden at kontakte ham, at jeg måske var der "lidt" for meget. Dette var så planen, men ganske få dage efter begyndte han at kunne vende sig til maven (næsten 4mdr gammel), og så var der ramaskrig, fordi fordi han blev helt overvældet over det, og ikke at kunne komme fremad herfra. og så kunne jeg jo ikke lade ham ligge sådan, så hen og trøste, snakke lidt, og så ned og lege igen. Forfra igen og igen. Så den plan faldt lidt til jorden.

Idag 6 mdr. gammel forsøger jeg fortsat lidt at gøre det samme. Men han bliver sur og gal efter kort tid alene fordi han kæmper og kæmper for at kravle, men ikke kan hitte ud af at flytte armene, så istedet rykker han baglæns eller også stritter måsen i 45g vinkel op i luften fordi han gerne vil bruge fødderne til at skubbe fra med.. det virker ikke, han tilter, bliver ked af det og jeg trøster og lægger ham igen efterfølgende.

Alt i alt er det svært at give ham "alene tid" fordi han bliver så gal på det hele. Selvfølgelig er alt det praktiske og basale på plads, så det er ikke en våd ble, sult eller andet der nager ham. Han bliver skiftet efter sin lur og ...

Annonce

... inden han puttes igen, får skemad når han vågner og flaske når han puttes, tidligere hvis han har sovet en lidt længere lur.

Men jeg må indrømme at jeg drømmer lidt om at han kunne pludre lidt med mor, og at det ikke kun er når jeg fremstøder nogler virkelig urealistiske lyde at jeg kan snyde mig til et smil eller en flyvetur så "tør" han også godt kigge mig i øjnene og smile, men ikke hvis jeg snakker alm. til ham. Når han ligger på ryggen kan jeg som sagt godt fastholde hans interesse lidt med, feks, kildetur, lillepeter edderkop eller andre fagtesange. Men meget sjældent er der smil. Jeg syntes heller ikke rigtig han "inviterer" til dialog. Det er gerne mig der siger noget og håber på en reaktion, den bliver gerne at han vender rumpen opad i en vinkel på 45g igen og finder et stykke legtøj istedet. :(

Jeg er dog ikke itvivl om at han er tryg ved mig, én gang (4 mdr gammel) har jeg oplevet hvad jeg vil mene var en slags angst for fremmede. Han nærmest hyperventilerede over situationen. Vi kom ud til farmoren og farfaren der var 5 andre gæster og farmor ville selvfølgelig holde ham, han stak i skrig og jeg tog ham i favnen igen. Han knugede sig ind mod min krop og holdt godt fast og fandt ro.

Selvom at situationen kom bag på mig, fordi han ellers altid er nysgerrig og gerne vil snakke med fremmede, må jeg indrømme at det var lidt rart at blive bekræftet i at han har brug for mig, iform af hans måde at sige "ihh det er godt du er her mor nu er jeg tryg igen". Men er det normalt at han ikke smiler og griner og vil pludrer med os der er nærmest. Jeg kunne forstå det hvis der var tale om svigt, men jeg er der jo straks han melder sig. Kan jeg træne dialog med ham ?

Hilsen Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!