Brev:
Dialog og kontakt
31. august 2012
Alder:
6 mdr.
Dialog og kontakt
Hej Helen
Jeg er mor til Marius på knapt ½ år. Dejlig livlig dreng som gerne vil udforske alting. Jeg er derfor lidt bekymret over at han aldrig har udvist den store interesse for øjenkontakt og dialog med mig, dette er når han sidder hos mig på skødet. Hvis han ligger på ryggen kan jeg godt underholde ham og få ham til at smile, de fleste gange, men på skødet underviger hans blik ALTID. Han nærmest drejer hovedet, ser op langs min skulder og kigger over mit hoved og ned igen på den anden side.
Min egen SP foreslog at jeg skulle lade ham ligge og lege for sig selv længere tid at gangen uden at kontakte ham, at jeg måske var der "lidt" for meget. Dette var så planen, men ganske få dage efter begyndte han at kunne vende sig til maven (næsten 4mdr gammel), og så var der ramaskrig, fordi fordi han blev helt overvældet over det, og ikke at kunne komme fremad herfra. og så kunne jeg jo ikke lade ham ligge sådan, så hen og trøste, snakke lidt, og så ned og lege igen. Forfra igen og igen. Så den plan faldt lidt til jorden.
Idag 6 mdr. gammel forsøger jeg fortsat lidt at gøre det samme. Men han bliver sur og gal efter kort tid alene fordi han kæmper og kæmper for at kravle, men ikke kan hitte ud af at flytte armene, så istedet rykker han baglæns eller også stritter måsen i 45g vinkel op i luften fordi han gerne vil bruge fødderne til at skubbe fra med.. det virker ikke, han tilter, bliver ked af det og jeg trøster og lægger ham igen efterfølgende.
Alt i alt er det svært at give ham "alene tid" fordi han bliver så gal på det hele. Selvfølgelig er alt det praktiske og basale på plads, så det er ikke en våd ble, sult eller andet der nager ham. Han bliver skiftet efter sin lur og inden han puttes igen, får skemad når han vågner og flaske når han puttes, tidligere hvis han har sovet en lidt længere lur.
Men jeg må indrømme at jeg drømmer lidt om at han kunne pludre lidt med mor, og at det ikke kun er når jeg fremstøder nogler virkelig urealistiske lyde at jeg kan snyde mig til et smil eller en flyvetur så "tør" han også godt kigge mig i øjnene og smile, men ikke hvis jeg snakker alm. til ham. Når han ligger på ryggen kan jeg som sagt godt fastholde hans interesse lidt med, feks, kildetur, lillepeter edderkop eller andre fagtesange. Men meget sjældent er der smil. Jeg syntes heller ikke rigtig han "inviterer" til dialog. Det er gerne mig der siger noget og håber på en reaktion, den bliver gerne at han vender rumpen opad i en vinkel på 45g igen og finder et stykke legtøj istedet. :(
Jeg er dog ikke itvivl om at han er tryg ved mig, én gang (4 mdr gammel) har jeg oplevet hvad jeg vil mene var en slags angst for fremmede. Han nærmest hyperventilerede over situationen. Vi kom ud til farmoren og farfaren der var 5 andre gæster og farmor ville selvfølgelig holde ham, han stak i skrig og jeg tog ham i favnen igen. Han knugede sig ind mod min krop og holdt godt fast og fandt ro.
Selvom at situationen kom bag på mig, fordi han ellers altid er nysgerrig og gerne vil snakke med fremmede, må jeg indrømme at det var lidt rart at blive bekræftet i at han har brug for mig, iform af hans måde at sige "ihh det er godt du er her mor nu er jeg tryg igen". Men er det normalt at han ikke smiler og griner og vil pludrer med os der er nærmest. Jeg kunne forstå det hvis der var tale om svigt, men jeg er der jo straks han melder sig. Kan jeg træne dialog med ham ?
Hilsen Maria