Brev:
Sprogforståelse og kollektive beskeder
10. august 2012
Alder:
3 år, 6 mdr.
Sprogforståelse og kollektive beskeder
Kære Helen,
Vores søn begyndte i børnehave for et halvt år siden, da han blev tre.
Han har altid været en meget glad, kærlig og livlig dreng, som vi aldrig har haft store bekymringer over. I vuggestuen sagde de nogle gange - med kærligt glimt i øjet - at han var 'sin egen', og at han trivedes bedst med at være sig selv. Han er rigtigt god til at underholde sig selv og er utroligt god til at koncentrere sig og får med jævne mellemrum en interesse, der optager ham dybt (landbrugsmaskiner, brandbiler, eller lignende). Så læser vi en masse om emnet med ham og han husker næsten hvert et ord fra bøgerne.
Men selvom han nogle gange er en lille 'nørd' er han det sidste halve års tid også blevet meget mere interesseret i sociale lege med andre børn, har gode legekammerater og elsker også at lege og snakke/læse/hygge med sin mor og far:-)
Vores bekymring er først kommet nu, hvor børnehaven flere gange har påpeget ting omkring hans sprog og væremåde. Første gang handlede det om at de syntes han talte utydeligt og at han var svær at forstå. Vi var meget overraskede, for vi syntes selv (og alle der kender ham gav os ret) at han havde et stort og tydeligt ordforråd. Børnehaven rådede os til at de lavede en sprogvurdering, hvilket vi tog imod, da vi ikke ville modsætte os deres professionelle vurdering af ham.
Resultatet af sprogvurderingen var faktisk, at han har et ordforråd over gennemsnittet og at hans udtale og grammatik var helt i top! Tilgengæld påpegede pædagogen, som havde lavet testen, at der var andre områder, hvor han 'scorede lavt', fx var der nogle af opgaverne, som han slet ikke reagerede på med mindre hun rørte ved ham og havde øjenkontakt og nogle af opgaverne, som han bare ikke løste rigtigt (som at stille et stykke legetøj foran, bagved og ved siden af et andet stykke legetøj). Endnu en gang var vi overraskede, men vi nåede gennem en god samtale med pædagogerne frem til at vi derhjemme ville arbejde med hans evne til at forstå og handle på de beskeder vi giver ham, som fx at tage sit tøj på, tage skoene af, sætte sin tallerken hen på køkkenbordet, osv.
Det synes vi selv er gået rigtigt godt, og vores dreng har udviklet sig rigtigt meget her i sommer, hvor han har smidt bleen og sutten, er blevet meget mere selvhjulpent og selvfølgelig fortsat har udviklet sit sprog og sin forståelse af verden omkring ham. Det skal også siges, at vi generelt betragter os selv som meget kommunikative og altid har lagt vægt på at snakke med vores søn, inddrage ham, læse med ham og snakke med ham om de ting vi oplever.
Vi har ikke haft et opfølgende møde med pædagogerne om det med sprogforståelsen.
I dag henvendte de sig så til mig og spurgte om vi havde fået hans hørelse tjekket - de har lagt mærke til at han har meget svært ved at tage imod kollektive beskeder, siger de. Når de andre rejser sig fordi de bliver bedt om at sætte deres kopper og tallerkner på plads, sidder han ligesom i sin egen verden som om han ikke har registreret det. Og nu overvejer de om det kan være nedsat hørelse.
Jeg ringede straks til en ørelæge og bestilte en tid. Vi har aldrig selv tænkt over om han kunne have nedsat hørelse og han har aldrig haft så meget som een mellemørebetændelse. Han er een gang blevet tjekket for væske i øret, da han havde været forkølet i lang tid, men der var intet.
Ørelægen sagde, at hun mente at hvis der var nedsat hørelse ville vi selv have lagt mærke til det for længst, men vi fik alligevel en tid.
Vi er bare meget forvirrede nu, fordi vi pludselig har fået tre forskellige beskeder fra børnehaven om vores søns sprog og sprogforståelse, som vi ikke ved hvordan vi skal reagere på. På den ene side vil vi gerne samarbejde med børnehaven, hvis de mener at der er grund til bekymring for vores søns udvikling. På den anden side har vi jo bare slet ikke selv oplevet hans væremåde eller sprog som et problem herhjemme, så vi er også lidt frustrerede over deres beskeder. Og det allervigtigste for os er jo at handle på en måde som er bedst for vores søn og hans udvikling. Vi er blevet meget berørte hver gang børnehaven har henvendt sig til os - det gør os bekymrede og vi bruger meget energi på det.
Mere konkret er vores spørgsmål måske: Hvordan skal vi vurdere pædagogernes bekymring over hans sprog/evne til at modtage kollektive beskeder? Er der noget vi kan gøre herhjemme for at hjælpe ham og er der overhovedet grund til at hjælpe ham, når han stadig kun er en 3 årig dreng i rivende udvikling? Kan hans manglende reaktion på beskeder måske skyldes 'selektiv hørelse', at han er lidt i sin egen verden, og måske er lidt verdensfjern? Eller kan der være andre, mere bekymrende grunde til det?
Det skal siges, at vi generelt er glade for børnehaven og at vores søn også virker rigtigt glad for den.
Med venlig hilsen
de forvirrede forældre.