Brev:
Morgenmad og at hoppe
7. juni 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Morgenmad og at hoppe
Kære Helen.
Så er jeg her igen :-)
Vores dreng er nu 2,5 år og trives fint.
Vi har jo altid kæmpet lidt med maden og i øjeblikket er det morgenmaden som er et stort problem. Efter han for ca et år siden hold op med at spise "baby pulver grød" har jeg haft svært ved at finde ud af hvad jeg så skulle give ham, han har aldrig kunne li havregrød eller øllebrød og det vil han stadig ikke spise. Derfor kastede jeg for et lille år siden, håndklædet i ringen og begyndte at give ham yoghurt med havregryn i, hvilket han var helt vild med, jeg var dog lidt i mod at give ham yoghurt til morgenmad, men det var det nemmeste, fordi han altid spise en stor portion og var glad og tilfreds og jeg var træt af at forsøge at finde på noget som han ville spise.
Men de sidste par uger er han begyndt at spise mindre og mindre og nu spiser han kun et par mundfulde eller nogen gange slet ikke noget. Jeg har forsøgt med alt mulig andet, rugfras, mini fras, havregryn, boller, rugbrød, frugt osv. Jeg har også forsøgt at tage ham op og skifte ham, give tøj på osv for at trække tiden lidt, men som regl bliver han bare sur og vil så slet ikke spise bagefter. Det forste han siger når vi tager ham op er "morgenmad", men alligevel ender han ofte med bare at drikke et glad mælk. Vi spiser altid morgenmad sammen og forsøger ikke at fokusere på om han spiser eller ej.
I vuggestuen får de kun vand om formiddagen og han får først frokost kl 11:30. Jeg syntes det er ALT for mange timer uden mad, men er løbet total tør for ideer.
Jeg ved at han er sulten for, i går havde de holdt fødselsdag for en dreng i vuggestuen og drengen havde boller med, drengens mor fortalte mig i morges at min dreng havde spist tre boller!
Skal jeg prøve at lade vær med at bekymre mig og acceptere at han ikke spiser morgenmad? Eller har du nogen forslag?
En helt anden ting som jeg også har tænkt på er at lægen til hans toårsundersøgelse bemærkede at han ikke kan hoppe, hvilket man åbenbart normal skal kunne når man er to år. Jeg købte derfor en madras som han kan gå rundt på og en lille trampolin som han elsker at "hoppe" på, men han hopper bare ikke han bukker ligesom bare i knæene og falder ned på numsen :-)
Vi laver tit "forhindringsbaner", med "trapper", balanceting, madras og hvad vi ellers kan finde på. I haven har vi en bakke som han tit løber op og ned af.
Jeg syntes generelt at han motorisk er godt med, han er måske lidt mere klodset og falder ofte over sine fødder når han løber. Men det er jo også kun lidt under et år siden han begyndte at gå.
Skal vi bare vente på at han lærer det eller bør vi ringe til lægen. Vi er jo forlængst afsluttet hos den fys som fulgte ham pga hans hjerneskade, men måske var det for tidligt?
Med venlig hilsen
Ms mor