Svær skolestart - 5 år, 11 mdr.

7. juni 2012

Kategori:
Alder:
5 år, 11 mdr.

Svær skolestart - 5 år, 11 mdr.

Hej Helen!

Jeg skriver til dig vedrørende min dreng, der d.1/5 startede i førskole. Vi har valgt en privatskole, hvilket gør, at der er mange nye børn. Heldigvis er der en lille gruppe fra Ms børnehave som er startet samtidig, - 5 ud af 40 børn (desværre ikke nogen af Ms bedste venner).

M er en rigtig krudtugle, når han er i kendte omgivelser. Han elskede at gå i børnehave og var godt med både fagligt og socialt. Vellidt og legede med mange forskellige, både drenge og piger. Han går meget op i tal, bogstaver osv. - her er han virkelig godt med. Han er god til at sidde længere tid af gangen og elsker at tegne, hvilket han gør på meget højt niveau. I trygge omgivelser med gode kendte venner leger han også vilde lege. Han er den tilbageholdene type, - til børnemøde i børnehave markerede han sjældent men havde altid svaret klart, når han blev spurgt. Da han i sin tid startede i børnehave vil jeg vurdere, at det tog omkring et halvt års tid, inden han rigtig var faldet til. Han græd ikke, når han skulle afleveres, - havde det ok med at skulle afsted, men den rigtige glæde ved det kom nok efter et halv års tid. Når vi er nye steder som fx forlystelsesparker, legepladser osv skal han altid se tingene an inden han forsigtigt prøver det ukendte.

Jeg havde derfor også haft en forventning om, at det nok vil tage ham noget tid, at falde rigtigt til i skolen. Han har det ok med at skulle afsted. Han synes det er spændende, når de laver de boglige aktiviteter. Han er meget tilbageholdende socialt og leger kun kortvarigt med de andre, - hele tiden ...

Annonce

... stille lege. Han spiller enormt mange spil med de andre... Han bruget ekstrem meget energi på at være der og slapper ikke af på samme måde som i børnehaven.

Efter ca 3 uger havde de voksne dannet to klasser ud af de 40 børn. Nu skulle unger have flyttet deres skabe, så de ikke længere stod tilfældigt, men var delt ind i klasser ligesom de også skulle sidde andre steder at spise madpakker, så de sidder sammen i den nye klasse. Det var for meget for M, og han begyndte at græde... Det er som om, han tænker enormt meget over tingene og har allerede spurgt hvor hans tøj skal hænge efter sommerferien osv...

I går var vi til møde i hans nye klasse sammen med den nye børnehaveklasseleder. Mødet tog to timer og desværre skulle M tissse under mødet. Da han ikke ville rejse sig under mødet tissede han i bukserne:-( Jeg tror heldigvis ikke, der var nogen der opdagede det... Lederen af førskolen synes M klarer sig godt, selvom han er meget tilbageholdende. Det hun savner mest fra ham er at kommer mere igang med at lege med de andre børn.

Jeg ved alt nyt tager tid for ham, men vil høre, om du har nogle forslag/ideer til hvordan jeg kan støtte ham bedst muligt? Jeg har forsøgt at spørge ind til om vi ikke skal lave en legeaftale med en af de andre, men det har han ikke lyst til... Han siger, at han hellere vil lege med dem omme i skolen. Han har det altid ok med at skulle afsted, men han glæder sig til weekender og helligdage, hvilket han aldrig gjorde på samme måde i børnehave.

Glæder mig til at høre dine tanker!

Med venlig hilsen
Ms mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!