Mistrivsel eller udvikling?

4. juni 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 7 mdr.

Mistrivsel eller udvikling?

Hej Helen!

Min ellers glade datter, har i løbet af den sidste månede ændret adfærd. Hun er meget pylret og virker som om hun ikke har noget overskud. Vi har lidt tolket det som træthed og el udviklings spring. Men de sidste par uger er hun begyndt ikke at ville sove og fortæller dagligt om episoder fra børnehaven, hvor de andre børn har kaldt hende ting, eller sagt at de ikke ville lege med hende, hvis de ikke fik det eller det, osv. Hun har endda fortalt at en af de andre piger fik hende til at holde om en glødende pind (der var og ingen brænd mærker).

Jeg har snakket med børnehaven og deres indtryk er at hun ...

Annonce

... trives og er vellidt. Men har selvfølgelig lidt ekstra opmærksomme på hende. Men hvorfor fortæller hun mig så disse ting, det er oftes hvis hun får stillet krav at hun bryder sammen og så i forlængelse fortæller mig ting fra bh og så siger at hun ikke vil derhen. Hun er dog altid glad når vi afleverer hende og når vi henter hende. Sker der noget med hendes bevidsthed i denne alder, er det evt fantasi hun fortæller el overdrivelse? Vi er bekrymret for om hun bliver drillet el om hun selv ligger op til det, hun er ret gammelklog og regelret:0).

Håber du kan fortælle os lidt om udvikling i denne alder.

Med venlig hilsen
Lisa

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine