Brev:
Uheld i badet og efterfølgende reaktion
24. april 2012
Alder:
23 mdr.
Uheld i badet og efterfølgende reaktion
Hej
Min søn på  knap 2 år (23mdr) er ikke som sådan blevet bange for at komme i bad (han har altid nydt det - en del af putteritualet - og der er blevet lege og grinet) og han løber også stadig gladeligt med der ud men.... Hvis bare han nu ser den mindste lille fnulder eller støv.. bliver han dybt ulykkelig og vil bare op... peger på sin numse ser nærmest helt skræmt ud.
Jeg ved godt, at det er meget almindeligt, at de på et tidspunkt bliver bange for badet, og at der ikke nødvendigvis er noget ualmindeligt i dette. Men... Jeg er nu bange for, at dette ikke er helt almindeligt.
Han har haft nogen små uheld i badet, hvor han er kommet til at lave lort i badet. 5 gange indenfor kort tid. Det kan jo ske. På et tidspunkt (mdr siden) pegede han altid på bleen og ville have en ny efter at have lavet. Dyrkede det ikke pga hans unge alder, men sagde det var godt han sagde til (tænkte det var stadie 1 ) Men bruger altså bruger ble og har gennem den seneste tid ( par mdr) helt droppet at fortælle at han har lavet. (ingen sammenhæng med uheldene). Han har ikke et afføringsmønstre som gør at jeg kan forudse om han skal eller ej inden et bad.
Han bliver jo, selvfølgelig, dybt ulykkelig over at have lavet lort i badevandet. Nærmeste helt panisk. De gange det er sket, har vi taget ham stille og roligt op af vandet, fjernet aff. fra badet og puttet det i toilettet og sagt:  "det er er lort, det kan ske, det gør ingen ting, vi lavet et nyt bad".
Bagefter gjort badet klar, men det har virket som meget fokert at putte ham symbolsk tilbage i, da han bare har ville op med det samme.Og har derfor ikke gjort det de sidste to gange.
Vi har selv prøvet at klemme os ned i hans badekar efterfølgende for at vise at alt er ok.
Han vil stadig gerne ud i badekaret, men så snart han ser den mindste fnulder/støv, bliver han dybt ulykkelig, nærmest panisk og vil bare op og græder. Bliver, selvfølgelig, taget op og krammet (det har han brug for) og jeg har så forsøgt at lave sjove og hygge under bruseren - lykkeds nogenlunde. Men han kan stort set ikke kigge på badekaret med vandet i. Virker rigtig bange og ked af det.
Han udtrykkte selv forleden  at han var bange for el troede at han havde lavet lort da han fik øje på lille "strømpe-fnulder" og panikkede nærmest, græd og ville bare op!
Jeg prøver at forklare ham, at det ikke gør noget, at det bare var fnulder, tager det op og ser på det.
Men ja han var dybt ulykkelig og endte heldigvis med at kunne hygge lidt under bruseren, men han er meget skrøbelig imens.
Jeg ved ikke rigtig, om jeg kan gøre tingene anderledes. Jeg er så bange for, at han får varige men eller sådan noget, og for et forkrampet forhold til at lave lort.... hvad skal jeg gøre?
Skal vi droppe badekaret for en periode? Vise ham lorten i bleen? At vi også går på toilettet ( han ved vi tisser) eller??
Vil egentlig meget nødigt ændre putteritualet da det indtil fornyeligt bare virker perfekt for ham med at gear ned og hygge i badet.
I går ville han så ikke med ud på badeværelset og i bad!!!
De bedste hilsner den bekymrede
(Ps er gravid i 3 trimester, kan det også ha noget at sige - reaktion??)