Uheld i badet og efterfølgende reaktion

24. april 2012

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Uheld i badet og efterfølgende reaktion

Hej

Min søn på  knap 2 år (23mdr) er ikke som sådan blevet bange for at komme i bad (han har altid nydt det - en del af putteritualet - og der er blevet lege og grinet) og han løber også stadig gladeligt med der ud men.... Hvis bare han nu ser den mindste lille fnulder eller støv.. bliver han dybt ulykkelig og vil bare op... peger på sin numse ser nærmest helt skræmt ud.

Jeg ved godt, at det er meget almindeligt, at de på et tidspunkt bliver bange for badet, og at der ikke nødvendigvis er noget ualmindeligt i dette. Men... Jeg er nu bange for, at dette ikke er helt almindeligt.

Han har haft nogen små uheld i badet, hvor han er kommet til at lave lort i badet. 5 gange indenfor kort tid. Det kan jo ske. På et tidspunkt (mdr siden) pegede han altid på bleen og ville have en ny efter at have lavet. Dyrkede det ikke pga hans unge alder, men sagde det var godt han sagde til (tænkte det var stadie 1 ) Men bruger altså bruger ble og har gennem den seneste tid ( par mdr) helt droppet at fortælle at han har lavet. (ingen sammenhæng med uheldene). Han har ikke et afføringsmønstre som gør at jeg kan forudse om han skal eller ej inden et bad.

Han bliver jo, selvfølgelig, dybt ulykkelig over at have lavet lort i badevandet. Nærmeste helt panisk. De gange det er sket, har vi taget ham stille og roligt op af vandet, fjernet aff. fra badet og puttet det i toilettet og sagt:  "det er er lort, det kan ske, det gør ingen ting, vi lavet et nyt bad".

Bagefter gjort badet klar, men det har virket som meget fokert at putte ham symbolsk tilbage i, da han bare har ville ...

Annonce

... op med det samme.Og har derfor ikke gjort det de sidste to gange.

Vi har selv prøvet at klemme os ned i hans badekar efterfølgende for at vise at alt er ok.

Han vil stadig gerne ud i badekaret, men så snart han ser den mindste fnulder/støv, bliver han dybt ulykkelig, nærmest panisk og vil bare op og græder. Bliver, selvfølgelig, taget op og krammet (det har han brug for) og jeg har så forsøgt at lave sjove og hygge under bruseren - lykkeds nogenlunde. Men han kan stort set ikke kigge på badekaret med vandet i. Virker rigtig bange og ked af det.

Han udtrykkte selv forleden  at han var bange for el troede at han havde lavet lort da han fik øje på lille "strømpe-fnulder" og panikkede nærmest, græd og ville bare op!
Jeg prøver at forklare ham, at det ikke gør noget, at det bare var fnulder, tager det op og ser på det.

Men ja han var dybt ulykkelig og endte heldigvis med at kunne hygge lidt under bruseren, men han er meget skrøbelig imens.

Jeg ved ikke rigtig, om jeg kan gøre tingene anderledes. Jeg er så bange for, at han får varige men eller sådan noget, og for et forkrampet forhold til at lave lort.... hvad skal jeg gøre?

Skal vi droppe badekaret for en periode? Vise ham lorten i bleen? At vi også går på toilettet ( han ved vi tisser) eller??

Vil egentlig meget nødigt ændre putteritualet da det indtil fornyeligt bare virker perfekt for ham med at gear ned og hygge i badet.
I går ville han så ikke med ud på badeværelset og i bad!!!

De bedste hilsner den bekymrede

(Ps er gravid i 3 trimester, kan det også ha noget at sige - reaktion??)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre