Brev:
Baby vil ikke passes
15. marts 2012
Alder:
7 mdr.
Baby vil ikke passes
Kære Helen
Tak for en super brevkasse!
Vores problem/bekymring handler om vores 7 måneder gamle dreng. Han er aldrig blevet passet af andre end os (hans forældre). Det er der mange årsager til men det skyldes hovedsageligt, at han er en humørsyg baby der er svær stille tilpas, har haft dårlige sovevaner (det er der næsten styr med hjælp fra din bog om søvn) og han er i det hele taget det modsatte af et nemt og mildt væsen. Han er selvfølgelig ikke ulykkelig hele tiden, men han er bestemt og har et tydeligt "babysprog", han skal i hvert fald nok sige til, hvis tingene ikke passer ham.
Nå det var lige lidt indledende fakta. Bekymringen går på, at han skal starte i dagpleje den 1. maj 2012 (altså om 1½ måned) og derfor tænkte vi, at vi vil starte med at lade ham opleve, at andre end hans forældre passer ham. I sidste uge var han derfor hjemme ved hans Farmor selv i 10 minutter i mens jeg gik en lille tur. Det gik fint, dog var han lidt betuttet da jeg hentede ham.
Vi ville så gentage succen i dag og han var omme ved Farmor i 55 minutter. Men da jeg kommer ind af døren for at hente ham er han bund ulykkelig og er tydeligvis et sted, hvor kun jeg (hans mor) kan trøste ham. I løbet af ca. 10 minutter får jeg ham til at falde ned. Farmoren skal så holde ham i mens jeg tager sko på og han ville da også gerne over til hende, men da jeg så bevægede mig mere end 5 meter væk, så blev dybt ulykkelig igen og brugte sin krop til at vise han ville over til mig (hvilket han aldrig har gjort før).
Igennem de sidste måneder af min barsel har vi deltaget i forskellige babyarrangementer som babysvømning, babysalmesang osv. Her er han blevet holdt af andre men aldrig mere end et par minutter, for så begynder han at græde (min vurdering er, at han er utryg). De mennesker der lige har holdt ham, hvor han er brudt ud i gråd kan få sekunder efter, når han er ved mig, få et stort smil. Det har frustreret mig, da de andre børn i samme aldersgruppe har følt sig fint trygge i de samme situationer. Dette er blot for at sige, at han ikke bare er blevet holdt der hjemme i en lille hule, men har været med ude i verden, men altid har vist tegn på, at kun mor (nogen gange far) kan give ham den tryghed han har behov for. Hvis folk vil holde ham i vores hjem går det ofte lidt bedre, men han kan stadig blive ked af det ganske hurtigt.
Puha det blev lidt langt.
Vi er meget bekymret for dagplejestarten om 1½ måned (jeg har tre uger til at kører ham ind). Jeg er nervøs for, at han skal blive rigtig ked af det og utrøstelig og få nogle rigtig grimme oplevelser, hvor utryghed er omdrejningspunktet.
Så hvad tænker du? Skal vi fortsætte med at "træne" sammen med Farmor selv det måske giver ham nogle utrygge situationer, skal vi accepterer at han kun kan finde tryghed ved os og se det an og afvente dagplejestarten eller noget helt tredje?
Vi håber du kan give os nogle råd, så vi forhåbentlig kan give ham en tryg dagplejestart:)
Kærlig hilsen
de bekymrede forældre