Baby vil ikke passes

15. marts 2012

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Baby vil ikke passes

Kære Helen

Tak for en super brevkasse!

Vores problem/bekymring handler om vores 7 måneder gamle dreng. Han er aldrig blevet passet af andre end os (hans forældre). Det er der mange årsager til men det skyldes hovedsageligt, at han er en humørsyg baby der er svær stille tilpas, har haft dårlige sovevaner (det er der næsten styr med hjælp fra din bog om søvn) og han er i det hele taget det modsatte af et nemt og mildt væsen. Han er selvfølgelig ikke ulykkelig hele tiden, men han er bestemt og har et tydeligt "babysprog", han skal i hvert fald nok sige til, hvis tingene ikke passer ham.

Nå det var lige lidt indledende fakta. Bekymringen går på, at han skal starte i dagpleje den 1. maj 2012 (altså om 1½ måned) og derfor tænkte vi, at vi vil starte med at lade ham opleve, at andre end hans forældre passer ham. I sidste uge var han derfor hjemme ved hans Farmor selv i 10 minutter i mens jeg gik en lille tur. Det gik fint, dog var han lidt betuttet da jeg hentede ham.

Vi ville så gentage succen i dag og han var omme ved Farmor i 55 minutter. Men da jeg kommer ind af døren for at hente ham er han bund ulykkelig og er tydeligvis et sted, hvor kun jeg (hans mor) kan trøste ham. I løbet af ca. 10 minutter får jeg ham til at falde ned. Farmoren skal så holde ham i mens jeg tager sko på og han ville da også gerne over til hende, men da jeg så bevægede mig mere end 5 meter væk, så blev dybt ulykkelig igen og brugte sin krop til at vise han ville over til mig (hvilket han ...

Annonce

... aldrig har gjort før).

Igennem de sidste måneder af min barsel har vi deltaget i forskellige babyarrangementer som babysvømning, babysalmesang osv. Her er han blevet holdt af andre men aldrig mere end et par minutter, for så begynder han at græde (min vurdering er, at han er utryg). De mennesker der lige har holdt ham, hvor han er brudt ud i gråd kan få sekunder efter, når han er ved mig, få et stort smil. Det har frustreret mig, da de andre børn i samme aldersgruppe har følt sig fint trygge i de samme situationer. Dette er blot for at sige, at han ikke bare er blevet holdt der hjemme i en lille hule, men har været med ude i verden, men altid har vist tegn på, at kun mor (nogen gange far) kan give ham den tryghed han har behov for. Hvis folk vil holde ham i vores hjem går det ofte lidt bedre, men han kan stadig blive ked af det ganske hurtigt.

Puha det blev lidt langt.

Vi er meget bekymret for dagplejestarten om 1½ måned (jeg har tre uger til at kører ham ind). Jeg er nervøs for, at han skal blive rigtig ked af det og utrøstelig og få nogle rigtig grimme oplevelser, hvor utryghed er omdrejningspunktet.

Så hvad tænker du? Skal vi fortsætte med at "træne" sammen med Farmor selv det måske giver ham nogle utrygge situationer, skal vi accepterer at han kun kan finde tryghed ved os og se det an og afvente dagplejestarten eller noget helt tredje?

Vi håber du kan give os nogle råd, så vi forhåbentlig kan give ham en tryg dagplejestart:)

Kærlig hilsen
de bekymrede forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.