Brev:
En farglad baby
26. februar 2012
Alder:
8 mdr.
En farglad baby
Hej Helen
Tak for din brevkasse og dine bøger, - bruger begge dele meget :-)
Jeg skriver vedr. min søn på knap otte mdr. Han har i den sidste måneds tid været meget far glad, hvilket selvfølgelig er dejligt, men som jeg også synes er lidt mærkeligt. Det er mig der går hjemme på barsel og det er uden tvivl mig der er mest sammen med vores søn. Min kæreste er som regel væk fra hjemmet fra 8-17 i hverdagene. Men når min kæreste er hjemme vil vores søn over til ham hver gang han ser ham og bliver ked af det og græder, hvis det ikke lige er muligt. Det skal siges at han helt sikkert er inde i en periode, hvor han helst vil være hos os hele tiden og vi kan ikke længere som før bare lige give ham til mormor eller venner eller veninder - så begynder han at græde.
Jeg kan ikke lade være med at tænke, at det, at han er så farglad, skyldes, at jeg ikke har formået at knytte et tæt nok bånd til vores søn. Alle steder jeg læser, synes jeg der står, at helt små børn altid vil knytte sig stærkest til den person de er mest sammen med og synes også bare genrelt man hører at små babyer er meget morglade, men hos os er det altså helt omvendt.
Jeg har altid været meget opmærksom på, at min kæreste skulle føle at jeg har fuldt ud tillid til at han kan alt det her babynoget lige så godt som mig (hvilket han også kan - på nær amning selvfølgelig). Men jeg har valgt aldrig at tage over eller rette på ham og bare ladet ham gøre tingene på den måde han gerne vil og ellers er vi blevet enige om, hvordan vi synes tingene skal gøres. Og jeg kan ikke lade være med at tænke, at jeg måske er kommet helt til at virke uengageret eller ligeglad overfor vores søn, fordi jeg har fralagt mig for meget ansvar og ladet min kæreste styre og at det er derfor han er blevet så farglad.
Vi har også en datter på 2 år og nogle måneder og når hun er hentet fra vuggestuen skal de jo selvfølgelig deles om min opmærksomhed, hvorimod min kæreste altid kan give fuld opmærksomhed til det barn han leger med, da jeg jo så som regel vil være "på" det andet barn. Ved ikke om det også kan skyldes det - altså at vores søn altid bliver mødt med fuld opmærkomhed fra sin far.
Jeg er i bund og grund rigtig glad for at far og søn har et så stærkt bånd og er så glade for hinanden, men det der bekymrer mig er, om jeg måske ikke har formået at knytte det stærke og tætte bånd til vores søn, som jeg ved er vigtigt nu hvor det er mig der går hjemme og som er mest sammen med ham. Efter han er blevet farglad er jeg også kommet til at tænke tilbage på de måneder der er gået og at jeg har tænkt at jeg ofte har glædet mig til han blev lidt ældre og at jeg ofte har syntes dagene har føltes meget lange og også ofte har gået og ventet på næste gang han skulle puttes ud og sove. Jeg har meget dårlig samvittighed over det nu, da jeg tænker at jeg måske ikke har formået at give ham nok kærlighed og omsorg og at han nu, hvor han har fået en alder, hvor han kan vise, hvad han gerne vil reagerer ved at ville sin far mere end han vil mig - og det kan jeg jo godt forstå, hvis han reelt har følt sig mere elsket af ham.
Ved ikke om jeg overreagerer lidt, men jeg synes bare at det er mærkeligt og jeg har aldrig hørt om så små børn, der er mere farsyge end morsyge og bliver bekymret for om det er mig der ikke kan finde ud at skabe et ordentligt tæt bånd til vores søn.
Hilsen