Brev:
Afviser far - 2 år, 6 mdr.
13. december 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Afviser far - 2 år, 6 mdr.
Hej Helen.
Vores datter på 2½ har altid været meget morglad, og vi har arbejdet meget på, at far også skulle kunne putte, skifte ble, øse mad op osv. Det kan han også nu, når hun kan mærke, at vi er enige om det.
Hun vil gerne lege med ham og hjælpe ham udenfor, og hun er selvfølgelig også glad for ham, og det er tydeligt, at når de f.eks. har tilbragt en hel dag sammen, så vælger hun ham mere end normalt.
Men hun fravælger ham i situationer, hvor vi f.eks. skal hygge under tæppet eller i bad. Det der gør mest ondt på ham er, at hun ikke vil sige farvel til ham om morgenen eller godnat om aftenen. Hun vil ikke knuse eller kysse ham. Det betyder, at han jo prøver lidt ekstra. Må far ikke få et lille kys? Kom her og sid hos far. Du må få bogen, hvis far han får et kram? Osv...
Hver gang bliver han pure afvist med et højlydt nej, og presser han mere på, kan hun blive helt ked af det. Det er også far hun oftest bliver mest sur på og slår i frustration.
Det er ikke unormalt for os som par at kysse og kramme, så det er ikke sådan, at hun aldrig ser det. Vi prøver på at inddrage hende, hvis hun kommer forbi, når vi giver hinanden et kram.
Vi ved ikke helt, hvordan vi skal gribe det an. Det har stået på sådan længe - måske et år. Far prøver på ikke at lade det fylde og ignorere det. Vi har også prøvet på at snakke lidt med hende om, at far han gerne vil have kys og kram, men at han bliver lidt ked af det, når hun siger nej. Er det i orden at sige sådan? Det er jo nok bare en fase som så meget andet, men er der noget vi kan gøre?
Med venlig hilsen
Lillepigens mor