Afviser far - 2 år, 6 mdr.

13. december 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Afviser far - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen.

Vores datter på 2½ har altid været meget morglad, og vi har arbejdet meget på, at far også skulle kunne putte, skifte ble, øse mad op osv. Det kan han også nu, når hun kan mærke, at vi er enige om det.

Hun vil gerne lege med ham og hjælpe ham udenfor, og hun er selvfølgelig også glad for ham, og det er tydeligt, at når de f.eks. har tilbragt en hel dag sammen, så vælger hun ham mere end normalt.

Men hun fravælger ham i situationer, hvor vi f.eks. skal hygge under tæppet eller i bad. Det der gør mest ondt på ham er, at hun ikke vil sige farvel til ham om morgenen eller godnat om aftenen. Hun vil ikke knuse eller kysse ham. Det betyder, at han jo prøver lidt ekstra. Må far ikke få et lille kys? Kom her og sid hos far. Du må få bogen, hvis far han får et kram? ...

Annonce

... Osv...

Hver gang bliver han pure afvist med et højlydt nej, og presser han mere på, kan hun blive helt ked af det. Det er også far hun oftest bliver mest sur på og slår i frustration.

Det er ikke unormalt for os som par at kysse og kramme, så det er ikke sådan, at hun aldrig ser det. Vi prøver på at inddrage hende, hvis hun kommer forbi, når vi giver hinanden et kram.

Vi ved ikke helt, hvordan vi skal gribe det an. Det har stået på sådan længe - måske et år. Far prøver på ikke at lade det fylde og ignorere det. Vi har også prøvet på at snakke lidt med hende om, at far han gerne vil have kys og kram, men at han bliver lidt ked af det, når hun siger nej. Er det i orden at sige sådan? Det er jo nok bare en fase som så meget andet, men er der noget vi kan gøre?

Med venlig hilsen
Lillepigens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.