Koncentration og sociale kompetencer

30. november 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Koncentration og sociale kompetencer

Hej Helen.

Min dreng på 2 år og 2 mdr. er en frisk og glad dreng, dog oplever vi - og har netop haft en snak med vores dagplejer om - at han ofte har svært ved at koncentrere sig om noget i længere tid ad gangen.

Han har svært ved at lege selv, og samtidig er det også som om, han ikke rigtig ved, hvordan han skal komme i leg med de andre børn. Det resulterer meget ofte i, at han går hen og skubber til de andre børn og vil tage deres legetøj. Det gider de andre børn naturligvis ikke, så de går ofte deres vej, hvilket jo så betyder, at han igen ikke har nogle at lege med. Heldigvis er det ikke noget med, at han hverken bider eller kradser, men det kan jeg jo selvfølgelig godt frygte at det kan udvikle sig til, hvis han ikke snart finder ud at kommunikere med dem på ordentligvis, og hele tiden føler sig misforstået - og især når han kommer i børnehave.

Rent sprogligt får vi at vide, at han rigtig godt med - han kan rigtig mange ord, men kan endnu ikke rigtig sætte dem sammen til sætninger, og det er mest os som forældre, der forstår ...

Annonce

... hvad det er han forsøger at sige.

Ifølge hans dagplejer ved han udemærket godt, at han ikke må tage de andres legesager, men hvorfor bliver han så ved? I dagplejen er der 3 andre drenge, hvoraf de 2 er noget mindre, og den anden dreng er meget reserveret og ofte helst vil lege selv.

Normalt når vi er ude og sammen med andre (ofte andre voksne og børn der er ældre end ham) får vi at vide, at vi har en super glad, sjov og charmerende dreng, og det er jo selvfølgelig rigtig dejligt, men hvordan hjælper vi ham bedst muligt med at udvikle de sociale kompetencer når han er sammen med jævnaldrende, og er der noget vi helt konkret kan gøre for at hjælpe ham til at blive bedre til at koncentrere sig?

Der er ingen tvivl om, at hans far også har og altid har haft meget "krudt bag i", og indimellem også har svært ved at fordybe sig i noget i længere tid ad gangen, hvis det ikke lige drejer sig om arbejde eller sport, men kan sådan noget på nogen måde være arveligt, eller er det bare en dårlig undskyldning?

Vi glæder os til at høre fra dig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor