Brev:
Fantasi
24. oktober 2011
Alder:
3 år, 3 mdr.
Fantasi
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål om forholdet mellem fantasi og virkelig. Vores datter har for alvor fået øjnene op for trolde, hekse, spøgelser, monstrer og uhyrer. Hun er fuldstændig overbevidst om, at de findes - specielt hekse. Hun har hørt, at hekse lever i skoven og vil nogle gange tjekke om der er hekse i vores hus. Min første tilgang var selvfølgelig at forklare hende, at disse fænomer ikke eksisterer. Det er kun noget som findes i bøger m.m. Men det preller helt af. Hun siger f.eks.: Nej mor det passer. Det ved jeg. Så kan hun komme med en længere forklaring om dem og kan også sige, at hun faktisk har set en heks.
Hvis jeg går i den modsatte grøft og siger, at jeg aldrig har set hekse eller trolde, og at vi nok skal passe godt på hende. Så bliver hun mere rolig. Jeg siger, at vi har låst dørene så ingen kan komme ind. Nævner dette da tyve også til tider bliver nævnt.
Men jeg føler, at jeg går med på hendes verden og faktisk bekræfter, at de eksisterer. Hvad tænker du? Hvordan griber vi det bedst an?
De forskellige fantasi figurer bliver også brugt meget i lege, men hun er faktisk ikke bange for mørke. Tit kan vi lave sjove lege med hekse, pireter m.m. Men hvis jeg f.eks. siger hæ hæ som en heks bliver hun meget bange. Det forstår jeg ikke helt. Jeg kan forstå, at hun kan blive bange, hvis folk er klædt ud, men hvorfor kan hun blive bange, hvis vi (uden at være klædt ud) siger som en heks, løve eller lignende?
Venlig hilsen
Forældre til en fantasifuld datter