Fantasi

24. oktober 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Fantasi

Hej Helen

Jeg har et spørgsmål om forholdet mellem fantasi og virkelig. Vores datter har for alvor fået øjnene op for trolde, hekse, spøgelser, monstrer og uhyrer. Hun er fuldstændig overbevidst om, at de findes - specielt hekse. Hun har hørt, at hekse lever i skoven og vil nogle gange tjekke om der er hekse i vores hus. Min første tilgang var selvfølgelig at forklare hende, at disse fænomer ikke eksisterer. Det er kun noget som findes i bøger m.m. Men det preller helt af. Hun siger f.eks.: Nej mor det passer. Det ved jeg. Så kan hun komme med en længere forklaring om dem og kan også sige, at hun faktisk har set en heks.

Hvis jeg går i den modsatte grøft og siger, at jeg aldrig har set hekse eller trolde, og at vi nok skal passe godt ...

Annonce

... på hende. Så bliver hun mere rolig. Jeg siger, at vi har låst dørene så ingen kan komme ind. Nævner dette da tyve også til tider bliver nævnt.
Men jeg føler, at jeg går med på hendes verden og faktisk bekræfter, at de eksisterer. Hvad tænker du? Hvordan griber vi det bedst an?

De forskellige fantasi figurer bliver også brugt meget i lege, men hun er faktisk ikke bange for mørke. Tit kan vi lave sjove lege med hekse, pireter m.m. Men hvis jeg f.eks. siger hæ hæ som en heks bliver hun meget bange. Det forstår jeg ikke helt. Jeg kan forstå, at hun kan blive bange, hvis folk er klædt ud, men hvorfor kan hun blive bange, hvis vi (uden at være klædt ud) siger som en heks, løve eller lignende?

Venlig hilsen

Forældre til en fantasifuld datter

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to