Brev:
Kan ikke tackle familiebesøg
24. september 2011
Alder:
16 mdr.
Kan ikke tackle familiebesøg
Kære Helen
Siden min datter var helt lille, har hun haft det svært ved de store familie-/vennebesøg. Hun er nu 16 mdr og har det stadig svært.
I går kom farmor og farfar, faster, mand og to fætre på besøg. De var alle med i vuggeren og hente og hun smilede og pegede til dem.
Men så snart vi kom ud af stuen, skulle hun sidde oppe, græd lidt og klyngede til mig. Og sådan gik resten af dagen. Jeg kunne ikke hjælpe med at lave mad, simpelthen kun gå med hende på armen, hun græd hver gang hun blev sat ned. Til gengæld kan hun smile og grine til dem, når hun sidder oppe ved mig.
Normalt er hun vild med at lege med fætrene, hun er rolig når jeg har en veninde på besøg, men så snart det er familien, bliver hun ked og pylret. Når vi kan være udenfor går det meget bedre. Der har hun mere plads.
For det er klart, hun er den yngste i flokken, så alle vil gerne lege med hende, kramme hende og snakke med hende. Jeg nænner ikke at sige noget til dem, de vil kun det bedste, men hun tackler det bare ikke så godt.
Jeg ærger mig lidt over, at hun ikke kan lege rundt med dem, hygge sig med dem og nyde deres besøg. Og jeg vil gerne hjælpe hende med at rumme besøgene. Og det ærger mig også at familien ikke kan opleve hende som den lille glade og fjollede ugle hun er til daglig.
Til hverdag har vi stadig den her med at far dur ikke. Jeg kan ikke gå på toilettet uden hun bliver urolig, jeg kan ikke gå ud af hoveddøren uden hun græder etc. Det har aldrig været muligt. Heldigvis går det nu rigtig godt for mig at aflevere hende i vuggestuen.
Har du nogle tips eller ideer til, hvordan vi kan hjælpe hende videre med alt det sociale? hun er faldet fint til i vuggestuen, men mere end to mennesker på besøg herhjemme, det er for meget for hende.
Med venlig hilsen
Bodil