Brev:
Åhh.. den selvstændighed
3. september 2011
Alder:
2 år, 1 mdr.
Åhh.. den selvstændighed
Kære Helen
Jeg skriver, fordi min mand og jeg synes, vores hverdag med vores to små trolde på 2 år er ved at gå lidt i hårdknude.
Jeg troede, jeg var godt forberedt til denne alders udfordringer, men hold op, hvor er det hårdt .
De vil noget HELE tiden. Køleskabet åbnes og lukkes tusind gange i løbet af dagen mens der råbes på alt lige fra tomater til flødeboller, der kravles på, i og over alle møbler til trods for at vi HVER gang siger nej og fjerner dem under vilde indianerbrøl. Alt hives ud af skuffer, skabe og reoler tusind gange, også dem med børnesikring på...
Det ene sekund leger de sammen som to små englebasser, det næste øjeblik river de i hår og skriger højt. Vores hus er i flere plan, og da de ingen frygt har for noget og gerne klatrer og balancerer på alt og ofte stabler kasser, puder og lignende for at kunne komme højt op, tør vi ikke efterlade dem alene et sekund, hvilket betyder at når én af os er alene med dem, så er de med på toilettet, der derefter ligner et bombet lo..... med i vaskerummet osv. Alle vegne efterlader de et mega rod.
Aktiveitetsnivauet er meget højt, raseriudbrudene talrige.. også lyden, der følger med er nok til at skræmme vores 50 kg hund langt ud i haven..... længe!
De tager deres strømper, sko og tøj af hele dagen, og vil på potte konstant.
Det lyder sikkert vældig fornøjeligt, og i vuggestuen siger de da også, at de er meget kvikke og fantasifulde, men vi stormer rundt i alle deres vågne timer og har ikke et sekund til os selv. Når de endelig sover, gør vi det næsten også.
De gider ikke se fjernsyn, og de kommer hurtigt op at toppes, hvis ikke vi ligesom styrerer slagets gang. Oven i det hele er de bare morsyge for tiden, så MOR er ved at tabe pusten.
Det er sikkert altsammen meget almindeligt, men hvordan kan vi få lidt mere ro på?
Hvilke aktiviteter kan vi lave med dem, så de komme ned i gear?
Mange hilsener
fra et udmattet forældrepar:-)