Brev:
3 årig og gravøl
3. september 2011
Alder:
3 år, 3 mdr.
3 årig og gravøl
Hej Helen.
Så har vi brug for din hjælp igen...
For at gøre en lang historie kort, så er min far, Cs morfar, meget syg af cancer. Han er gennem de sidste uger blevet markant dårligere og slutningen på hans liv er kommet betydelig tættere på, end det tidligere har været.
C har altid haft en rigtig godt forhold til morfar og har også været med i processen med at morfar har fået det værre. Han har set, at jeg støtter morfar når han skal gå fra et sted til et andet. Jeg har fortalt ham, at morfar er meget syg og har det dårligt. Enten når vi begge har besøgt morfar eller hvis jeg selv er kørt ud til mine forældre eller på hospitalet, da morfar var indlagt.
C har endnu ikke spurgt yderligere til det. Men det kommer nok på et tidspunkt.
I dag har C og jeg været på besøg hos mine forældre og her til aften, da C skulle puttes fortalte han min mand, at morfar havde det dårligt. (og at mor derfor ikke skulle putte alligevel!)
Jeg er meget i tvivl om hvor meget jeg skal sige, for at forberede C på det der kommer. C har jo altid været meget talende og tænkende og det er bestemt ikke blevet mindre af, at han nu er 3 år og 3 måneder.
Og hvordan til bisættelsen? Jeg ved, at jeg bliver meget ked af det og ikke vil have overskud til C og jeg tror, at det vil være en meget barsk oplevelse for ham. Så egentlig er min mand og jeg enige om, at C ikke skal med til bisættelsen. Men jeg tænker, om det vil være en god idé hvis C bliver passet af nogle andre og så kommer ud til der hvor bisættelsen skal være, men først når ceremonien er slut. For på den måde at se kisten, blomsterne og for at være med til det, der skal ske efterfølgende sammen med os andre, og hans fætre og kusiner. Hans fætre og kusiner er alle ældre end C og der er 1 år op til den nærmeste.
Hvad tænker du? Jeg har ledt efter bøger om dette emne, men synes de henvender sig til ældre børn.
Har du nogen konkrete titler om emnet for 3 årige børn?
Jeg ser frem til dit svar.
Mange hilsner fra C's mor.