Ringe trivsel og bagud motorisk

23. juni 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Ringe trivsel og bagud motorisk

Hej Helen

Jeg håber, du måske kan hjælpe mig lidt, da jeg efterhånden er ret forvirret, ked af det og bekymret over, om der er noget galt med min datter, Rosa.

Rosa er lige blevet 10 måneder, vejer 7,3 kg og er 73 cm lang. Hun er bagud rent motorisk og har været det længe. Vi har en fys koblet på, som kommer med gode øvelser og siger, at Rosa har lav tonus, men at vi er gode til at komme efter det. (Sidste gang havde hun på nogle punkter udviklet sig, hvad der svarer til 3 måneder på blot halvanden måned).

Hun har fra starten fulgt sin længdekurve, men vægtkurven er langsomt dalet.

Vi har fra starten haft spiseproblemer med Rosa. Jeg kunne ikke amme, så efter en periode med sonde og udmalkning, endte hun med at få flaske. Den var hun hverken særlig glad for eller god til. Hun fik meget luft i maven og tog kun lige knap og nap det på, hun skulle, de første 3 måneder, som var meget urolige - dog stort set uden kolikagtige skrigeture.

Herefter fik vi et par gode måneder, men da hun var 5 mdr. mente min SP at jeg skulle starte hende på grønsagsmos, for at udvikle hendes mundmotorik. Resultatet var hård mave, som vi - uanset hvad vi prøvede - ikke kunne få bugt med, før hun var 8 mdr. og endelig fik noget Movicol. Det virker rimelig godt, men hun er stadig ikke nogen superspiser. Ind i mellem afviser hun alle former for mad - også flasken - efter få mundfulde, og det virker som om, det er dybt ubehageligt for hende. Andre gange spiser hun fint. Men hun virker sjældent særlig sulten, så vi bliver ind imellem overraskede, hvis hun græder, og det så viser sig, at hun bare gerne ville have noget mad.

Hun er ellers glad, har sovet igennem hver ...

Annonce

... nat (21-6 ca) siden hun var 3 uger, men har svært ved at finde et mønster for søvn om dagen. Hun vil rigtig gerne mosle rundt med sin krop, ruller fra mave til ryg (har gjort det i 2-3 mdr) og næsten fra ryg til mave. Siden hun var 7 mdr. har hun gerne villet stå, og hun står nu selv og holder fast i kravlegårdens tremmer (men skal have hjælp til at komme derop). Hun vil rigtig gerne kravle (vi laver kravleøvelser), men har ikke styrke og styr på sine arme til at gøre det. Hendes ben er stærke og har været det altid (Hun hed Sparkeprinsessen, da hun lå i maven og sparkede lægens stetoskop væk fra den).

Hun er glad, griner, leger, vil rigtig gerne nusses og nusse, elsker hår - det er det sjoveste, som findes. Hun ligger sjældent helt stille - benene går som regel altid på hende, og armene er begyndt at komme med.

Men... sidst min SP var her, havde hun ikke taget på siden sidst (for lidt over en mdr siden), selv om hun var vokset 3 cm, og SP kunne ikke gennemføre Boeltesten med hende, fordi hun ikke skifter legetøj fra den ene hånd til den anden. Så SP blev vældig bekymret og vil nu gerne have hende til "udredning" på børneafdelingen.

Så... nu er jeg bare mega bekymret over, hvad der kan være galt. Hun virker jo glad og åndsfrisk og meget interesseret i verden, og jeg har længe tænkt, at det bare var hendes maveproblemer, der gjorde, at hun var bagefter - fordi det jo kræver energi at udvikle sig.

Men nu ved jeg ikke, hvad jeg skal tænke. Min SP vil ikke sætte fingeren på noget, men har alvorlige rynker i panden. Min læge siger, at hun bare har et lidt umodent fordøjelsessystem og vil komme efter det hele... Men hvad skal jeg tænke? Hvad tænker du?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger